Afshin Ellian verwijst in Cleveringalezing te Haifa naar Spinoza

In zijn column in Elsevier brengt de Leidse professor sociale cohesie, burgerschap en multiculturaliteit Afshin Ellian vandaag de vertaling van zijn Cleveringalezing die hij gisteren aan de Universiteit van Haifa hield. Titel: Moed in donkere tijden.

Gisteren was het 72 jaar geleden dat Rudolph Cleveringa, een professor in burgerlijk recht aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden, zijn moedige protestrede tegen de Duitse bezetter hield. Ellian verwijst naar het embleem van de Leidse universiteit: Praesidium Libertatis, Bolwerk van vrijheid, of: Verdediging van de vrijheid. Uiteraard vertelt hij e.e.a. over zijn land van herkomst, Iran, en de vijandige houding ervan tegenover Israël.

Ik verwijs hier naar het blog van twee jaargeleden over het niet minder moedige speciale college over Spinoza dat de theoloog professor L.J. van Holk diezelfde dag in Leiden hield (cf blog).

Afshin Ellian verwijst in zijn lezing ook naar Spinoza. En zie hoe pathetisch je de joden kunt danken om Spinoza die ze aan de mensheid “gegeven hebben”. Hij schrijft:

“Welke wereld heeft Cleveringa opgeroepen door het voor Joden op te nemen? De wereld van Cleveringa heette Nederland. En als Cleveringa zich slechts op zijn eigen individuele existentie had teruggetrokken, zou Nederland een weerloze wereld zijn geweest tegenover de wereld van de nazi’s.
De nazi’s zouden dan met succes de wereld van Nederland van de kaart vegen. Wat sidderde in de wereld van Nederland? Tolerantie, vrijheid, soevereiniteit en de Joodse mensen die met Spinoza een onsterfelijke ster aan de hemel van de mensheid hadden gegeven.” [naar Column]