Colin Marshall's Spinoza-artikelen

Colin Marshall, Assistant Professor aan de University of Washington [cf pagina aldaar, cf zijn website, en CV] schreef meerdere artikelen (hoofdstukken) over Spinoza die hij beschikbaar stelt via zijn website. Ik wijs hier op de volgende:

Colin Marshall, "The mind and body as 'one and the same thing' in Spinoza".In: British Journal for the History of Philosophy 17:5 (2009), 897-919 – PDF

Colin Marshall, "Spinoza on destroying passions with reason". In: Philosophy and Phenomenological Research 85:1 (2012), 139-160 – [PDF]  

Colin Marshall, "Reason in the Short Treatise" in: Yitzhak Melamed (ed.), The Young Spinoza: A Metaphysician in the Making. Oxford University Press, forthcoming 2013. [PDF]

Colin Marshall, "Spinoza's revisionist metaethics" in: The Cambridge Critical Guide to Spinoza's Ethics, Yitzhak Melamed (ed.). Cambridge University Press (forthcoming, pending final review) [geen PDF]  Notitie 4 febr. 2016: dit werd gewijzigd in:

•  Moral Realism in Spinoza's Ethics, cf. academia.edu

Vooral het eerstgenoemde, "The mind and body as 'one and the same thing' in Spinoza", vind ik wel boeiend. Het stelt de identiteitsthese aan de orde. Hij bekent zich als een “substantialist” in de geest van Gueroult. Hij bekritiseert Michael Della Rocca.  Interessant is dat hij Lewis Robinson’s Kommentar zu Spinozas Ethik [Bd.I [Kommentar zum ersten und zweiten Teil der Ethik] Leipzig, Felix Meiner, 1928] weer eens van stal haalt en onder de aandacht brengt. Gueroult zei in een voetnoot van zijn boek over het eerste deel 1 van de Ethica: “Lewis Robinson a été le premier, et jusqu’à présent le seul, à concevoir l’unité des attributs en Dieu par l’identité de leur acte causal et à maintenir en Dieu l’irréductibilité de leurs essences incommensurables (cf. Kommentar, pp. 246 sqq., 275 sqq.). Cette interprétation est entièrement confirmée par notre analyse. [Cf.]

In beginsel heb ik moeite met hoe Gueroult van Spinoza’s God/natuur een complex samenraapsel maakt van allemaal substanties met één attribuut en hoe hij de attributen allemaal een eigen essentie van God of de natuur laat uitdrukken. Maar je moet die interpretatie uiteraard niet uit de weg gaan.