David Novak’s "Spinoza and Jewish Ethics" staat te lezen en is zeer lezenswaard
Eerder had ik al eens in een blog melding gemaakt van David Novak’s hoofdstuk “Spinoza and Jewish Ethics” in: Elliot N. Dorff and Jonathan K. Crane (Eds.) The Oxford Handbook of Jewish Ethics and Morality, [OUP USA, 2013] en enige dagen geleden nog meldde ik in een blog zijn uitgebreide Spinoza-hoofdstuk in David Novak’s Zionism and Judaism. A New Theory [Cambridge University Press, March 2015 – books.google]
Inmiddels ontdekte ik dat books.google Novak’s "Spinoza and Jewish Ethics” in z’n geheel laat lezen (toen ik het blog erover bracht was dat volgens mij nog niet het geval). Ik heb het nu gelezen en ik moet zeggen dat ik het een heel fraai hoofdstuk vind over vooral de TTP. Ook uit de Ethica en het Politiek Traktaat haalt hij een en ander aan, maar hij volgt vooral waar het Spinoza in de TTP in hoofdzaak om gaat (zonder zijn Bijbelhermeneutiek aan de orde te stellen). Ik had vooraf enig wantrouwen vanwege de eigen godsdienstige uitgangspunten van David Novak, maar hij gaat heel respectvol met Spinoza’s politiek-ethische project om en heeft zich bepaald niet ten doel gesteld om Spinoza te bestrijden. Zijn eigen zienswijze en wat hij er verder vanuit zijn eigen studies aan toevoegt, maakt het een interessante tekst voor anderen.
Ik vind het een heel leerzaam hoofdstuk. Het is duidelijk dat Novak zich in de loop der jaren meermalen en intensief met Spinoza heeft bezig gehouden. Enfin, ik wilde mijn ietwat gewijzigde gevoelen over David Novak melden én u erop wijzen dat zijn interessante hoofdstuk “Spinoza and Jewish Ethics” in z’n geheel te lezen is.
Opmerkelijk vond ik wel hoe hij Spinoza a.h.w. vastpint op wat hij in de TTP nog zegt over het sociaal-politieke contract. Hij heeft blijkbaar niet opgepakt, terwijl dat naar ik meen onder Spinoza geleerden toch algemene consensus is, dat Spinoza het in de TP helemaal niet meer over zo’n contract heeft, maar er daar vanuit gaat dat de mensen altijd al in een maatschappelijk verband hebben geleefd en daarzonder helemaal geen mens konden zijn. Maar Novak gaat ervan uit dat de natuurstaat voor Spinoza een werkelijke historische periode geweest zou zijn. Het brengt, meen ik, nauwelijks schade aan de rest van zijn hoofdstuk aan. Hier zijn slotwoord:
_____________________
Over The Oxford Handbooks gesproken...
.... hoe zou het toch met het Oxford Handbook of Spinoza er voor staan, dat al meer dan zes jaar "forthcoming" zou zijn...?
In het blog van 10 maart 2014, bood ik dit coverontwerp aan, maar ook dat heeft niet geholpen...