De onbekende Spinoza van Rebecca Goldstein in de ramsj
Zoals uit een advertentie van Steven Sterk vandaag blijkt, heeft de uitgever het prachtige boek van Rebecca Goldstein, De onbekende Spinoza, in de ramsj gedaan.
Wie dit boek nog niet heeft gelezen en/of in bezit heeft kan nu zijn of haar slagje slaan: de prijs is van €22,50 naar €7,90 verlaagd.
Zie mijn bespreking van 22 okt 2007 (aldaar veel links naar andere reviews) en mijn tweede bespreking van 17 febr. 2009 na herlezing.
Hoe anders gaat Rebecca Goldstein met Spinoza om dan Wiep van Bunge, van wie ik onlangs zijn ontboezeming citeerde:
“Vooral Spinoza’s overtuiging dat onder ‘wijzen’ noodzakelijkerwijs eensgezindheid zal ontstaan, heeft mij altijd benauwd.”
Nee, dan Rebecca Goldstein in The New York Times van 29 juli 2006 ter gelegenheid van de herdenking van het 350e jaar na de ban van Spinoza.
Nadat ze heeft aangegeven hoe Spinoza heel goed begreep dat we de sterke neiging hebben gebonden te blijven binnen de toevallige omstandigheden waarin we toevallig geboren zijn en overgeleverd lijken aan de onzichtbare kluisters van religie of politieke ideologie, benadrukt ze dat hij trachtte een uitweg te vinden uit de religieuze intolerantie die hij om zich heen zag en onderzocht hoe het sektarische denken achter ons te laten, waarvoor hij geen andere oplossing zag dan de meedogenloze toepassing van de rede. En dan zegt ze:
Spinoza’s system is a long deductive argument for a conclusion as radical in our day as it was in his, namely that to the extent that we are rational, we each partake in exactly the same identity.
Hoe kan de hoop, ja de overtuiging die daarin vervat ligt, iemand benauwen?
Reacties
Dag Stan,
Bedankt voor de tip en je lovende besprekingen van het boek. Ik vind het het beste boek dat ik tot nu toe over Spinoza's Ethica heb gelezen (hoewel dat niet de inzet is van het boek). Ook verder een prachtig boek. Zeer helder. Alleen op blz. 183, eerste helft, kan ik het niet helemaal volgen. Ik zie wel dat ze halverwege enigszins vertwijfeld, zo lijkt het althans, uitroept: "Ik zou zeggen dat het hoogste niveau van verbeelding eveneens uitloopt op een soort liefde." Is het de vaststelling van een tekortkoming in Spinoza's ethische leer, waar ook anderen al op hebben gewezen? Of probeert ze het te 'integreren' in Spinoza?
Henk
henk keizer 14-11-2010 @ 08:32