Herman De Dijn bevraagd over zijn nieuwe boek

Binnenkort kom ik met mijn bespreking van het boek van Herman De Dijn, Spinoza, de doornen en de roos. Ik heb m’n eindversie bijna klaar, maar wil over een paar onderdelen nog wat nadenken.

Het heeft door een misverstand meer dan een maand geduurd voor ik het boek eindelijk in mijn bezit had, maar inmiddels heb ik het gelezen. Binnenkort dus mijn leesverslag. 

 

Intussen verwijs ik in dit blog alvast graag naar

a) een interview dat in de Campuskrant van de Universiteit van Leuven staat n.a.v. het verschijnen van dit boek. Het interview werd afgenomen door Ludo Meyvis en verscheen op 21 oktober 2009 (in jaargang 21 nr. 2). [Hier]

b) het uitgebreide radio-interview dat de Vlaamse radiomaker Jean-Jean-Pierre RondasPierre Rondas op 1 november 2009 met Herman De Dijn had voor de Belgische klassieke muziekzender Klara tijdens de Boekenbeurs in Antwerpen. Ook dit was n.a.v. de verschijning van dit boek. Een groot deel van het gesprek behandelde in tegenstelling tot dit boek historische en biografische onderwerpen. Maar het boek komt tenslotte toch ook aardig uit de verf. [Hier de podcast; u krijgt eerst nieuwsberichten]

Ik luister vaak naar de interessante gesprekken die Rondas weet te hebben, maar erger me ook dikwijls over hoe hij erg bezig is met etaleren wat hijzelf allemaal weet, waardoor hij vaak niet naar z’n geïnterviewde luistert en die niet laat uitspreken, omdat hij zelf zo nodig weer moet. Je luistert dan met kromme tenen...

Maar ondanks dat lukt het Rondas altijd wel interessante gesprekken uit te zenden. Rondas studeerde Germaanse taal- en letterkunde en filosofie aan de Universiteit Gent. Bij Klara heeft hij uitvoerige interviewprogramma's over wetenschap, cultuur en maatschappij. Regelmatig spreekt hij gasten in het Frans, Duits of Engels.

Reacties

Beste Stan, wij smachten van verlangen naar je relaas over dat boek; je laat ons wel erg lang wachten. Gelukkig is daar nu het interview in de Leuvense schoolkrant. Dat stelt ons teleur, en toch ook weer niet, want we wisten het al. Volgens paladijn De Dijn zijn er TWEE WEGEN om het heil deelachtig te worden. "Zelfs hij [Spinoza] beseft dat religie VOOR VEEL MENSEN het maximaal haalbare is en dat de weg van de filosoof, het langs wetenschappelijke weg streven naar inzicht, ultiem zelfs naar intuitief inzicht ... dat die weg SLECHTS VOOR ENKELINGEN is weggelegd". Beste Herman, het aantal mensen dat 'LANGS WETENSCHAPPELIJKE WEG' naar inzicht streeft, is dat niet 0,00001 % of nog minder? En dan moeten zij nog het geluk hebben om de ETHICA totaal verkeerd uitgelegd te krijgen! Kregen zij de Ethica correct uitgelegd of waren zij zo pienter om daar zelf goed in door te dringen, dan zouden zij daarin lezen dat zij niet tot een selecte groep van uitverkorenen behoren, maar dat Spinoza de ene en unieke weg van alle mensen naar het geluk van de AMOR DEI INTELLECTUALIS beschrijft. Herman, ik protesteer tegen je professorale verprutsing van Spinoza's erfgoed, tegen je schandelijke verdraaiing van Spinoza's 'wetenschap van de mens' tot een 'therapeutische allure', tegen je onterende transformatie van degene die ieders natuur volstrekt gelijk achtte tot een elitaire charlatan. Reeds meer dan een decennium geleden heb ik je - naar aanleiding van de onzin die je in het paleis op de Amsterdamse dam in aanwezigheid van onze koningin uitkraamde - notities doen toekomen om een discussie met je aan te gaan. Maar de reactie bleef uit. Vandaaar dat ik nu je Spinozistische waanwijsheid publiekelijk te kijk zet. Ik zal een meer gematigde toon aanslaan, zodra jij uit je arrogante schulp kruipt.

Beste Wim Klever,

Ik heb met veel plezier De Dijns boek gelezen en ook een aantal boeken van jou en ben heel geïnteresseerd in een discussie, alleen niet op deze manier van een straatvechter of -prediker.

Pardon? Ik sla wel een felle toon aan en er zit ook een vleugje ironie in, maar ik stel verder puur argumentatief een inhoudelijke kwestie aan de orde waarop een zakelijk antwoord kan komen. Ik heb geen boodschap aan muzikanten die er doorheen zingen met onzakelijke insinuaties.