Herman de Dijns 'Spinoza, de doornen en de roos' is uit

Spinoza, de doornen en de roosHet eerder aangekondigde boek van Herman de Dijn: Spinoza, de doornen en de roos [uitgeverij Pelckmans Klement, Kapellen, ca. 192 blz. ISBN 9789086870547, oktober 2009, prijs ca. € 19,95] is uit.

Ik heb het afgelopen maandag bij Selexyz Broese in Utrecht gesignaleerd. Daar gezien dat het om een verzameling omgewerkte eerder verschenen artikelen gaat. Ik had het besteld en moet dus wachten tot het in m'n brievenbus verschijnt. Vooraf bestellen geeft de suggestie dat je het eerder ontvangt, maar dat is dus niet altijd zo. 
Het verkrijgbaar zijn van dit nieuwe Spinozaboek wilde ik hier alvast melden. Ik ben benieuwd.

Reacties

De Dijn weet de rijkdom van het spinozisme goed bloot te leggen. Een eeuwige, oneindige en onuitputtelijke rijkdom, waarvan iedere modus deel uit maakt en die iedereen zich dus eigen kan maken. Het is een kwestie van: ‘nemen wat je hebt’.
Het boek doet zijn titel eer aan. Wie de doornen trotseert houdt de roos over. Een doorbloeiende roos wel te verstaan, want de kracht van het spinozisme toont zich in het feit dat deze leer actueler is dan ooit.
Het spinozisme zich eigen maken, heeft soms veel weg van een piramide van steenkolen die je moet doorworstelen om tot de schatkamer te komen. Met De Dijn geen probleem. Hij toont je de ingangen, neemt je bij de hand, maakt de wegen begaanbaar en zet je af bij het binnenste. In die kern bevindt zich de eeuwige vlam. Een eeuwige vlam die in heldere taal het pragmatische van het spinozisme verlicht. Maar dat niet alleen. Als je de opening eenmaal gevonden hebt, blijkt er door de luchtstroom zoveel zuurstof te zijn meegevoerd dat die eeuwige vlam heel die berg steenkool doet gloeien. En dat geeft een heel behaaglijk gevoel.

Arno van Zuylen steekt de loftrompet op het recente boek van Herman de Dijn, zonder te vertellen wat er in staat, zonder aan te geven wat Spinoza's doornen voorstellen, zonder te onthullen wat de roos symboliseert vogens de Dijn. Een ding weet ik zeker, dat De Dijn sinds jaar en dag een TOTAAL VERKEERDE INTERPRETATIE geeft van zowel de TTP als de Ethica. Nimmer heb ik ook taal of teken gezien van enige veranderiang daarin. Nu Stan mij vertelt, dat het boek een verzameling is van eerder verschenen doch nu OMGEWERKTE artikelen, zou het kunnen zijn dat er aan de Leuvense horizon toch nieuw licht gloort. Zelf heb ik, als eerste en enige in de kleine Spinoza-wereld, fundamentele kritiek geleverd op zijn SCHANDALIGE MISHANDELING van Spinoza in tweevoudig opzicht: 1) de faliekante twee heilswegen-theorie, en 2) de totaal on-Spinozistische opvatting dat "de politiek de religie nodig heeft". Ik heb deze kritiek uitgebreid verwoord op blz. 14 t/m 19 van mijn DEFINITIE VAN HET CHRISTENDOM. SPINOZA'S TRACATUS THEOLOGICO-POLITICUS OPNIEUW VERTAALD EN TOEGELICHT (Delft: Eburon 1999), een boek dat nog verkrijgbaar is en waarvan jaarlijks nog 60 exemplaren worden verkocht. De enige reactie die ik van de zijde van De Dijn heb mogen ontvangen is een tersluikse desavouering (in een cirlculaire VAN 1999) van de Vereniging Het Spinozahuis, waarvan hij zelf voorzitter was, hetgeen ik opvat als een laffe daad die naar niets anders dan censuur riekt. De Dijn schuwt de discussie. Ik hoop van harte dat die discussie nu eindelijk eens losbreekt en het slaperige Spinozahuis-gezelschap eens wakker wordt. Het stempel dat De Dijn daarop heeft gedrukt is VALSEMUNTERIJ. Nu Spinoza zo in de mode is, wordt het hoog tijd dat wij ons afvragen wie nu wel de echte Spinoza is: wat eigenlijk de bedoeling is van de TTP en van de Ethica. Ik verwijs hier ook nog naar mijn reactie op een eerdere blog van Stan, waarin De Dijn's boek werd aangekondigd. Het zou helemaal mooi zijn wanneer de aap ook zelf eens uit de mouw kwam, maar ja, hij heeft het druk met ons te imponeren met zijn nieuwe titels.