Het Bijlmer Spinoza Festival ontmanteld & Interview met Thomas Hirschhorn

Op maandag 29 en dinsdag 30 juni 2009 had de ontmanteling plaats van het Bijlmer Spinoza Festival, het kunstproject in het kader van My Name is Spinoza van Thomas Hirschhorn.

Anna Kowalska maakte er foto's van, waarvan hier enige thumbnails, die u brengen naar de betreffende foto (intussen echter niet meer, want de website is opgeheven; gelukkig hebben we deze nog...).

           

Hier ook nog even een reeks fotootjes binnengehaald die een kunstenaarsgroep uit Delft maakte bij een bezoek op 8 juni 2009 aan het Bijlmer Spinoza Festival. Een aardige impressie, waard om te "vereeuwigen" voor het geval die ook daar ooit verdwijnen. [Cf. hier]

               

Moderne kunst is hard werken en veel organiseren.

Eergisteren, 1 juli, verscheen in e-Magazine Metropolis M een interview met Thomas Hirschhorn

Naar aanleiding van het feit dat Thomas Hirschhorn gedurende drie maanden lang elke dag aanwezig was in de Bijlmer tijdens het Spinoza Festival, had Laurie Cluitmans voor METROPOLIS M een interview met hem, waarin hij vertelt over zijn bevindingen.
Het interview is ongeveer begin juni afgenomen

 
Thomas Hirschhorn op Bijlmer Spinoza Festival. Foto: Martijn van Nieuwenhuyzen

Het interview met Thomas Hirschhorn: Een bron van energie!  staat als PDF op de website van het Bijlmer Spinoza Festival; maar die zal eind deze maand offline gaan. Het zal waarschijnlijk wat langer op de website van Metropolis te vinden zijn.

Ik neem voor dit weblog graag de slotpassage uit dit interview over. Laurie Cluitmans:
Tot slot wil ik je vragen waarom Spinoza zo’n belangrijke rol in je werk inneemt. Zeker in dit werk.

Thomas Hirschhorn:
Spinoza is de reden waarom ik hier ben. Ik ben een fan van Spinoza en zijn boek Ethica. Het is actueel voor veel vragen van vandaag de dag. Maar ik gebruik Spinoza niet specifiek omdat ik denk dat hij de Bijlmer kan verlichten. Nee, zeker niet! Maar het is een eerste stap, iets wat ik geef aan de buurt, een soort cadeau. En dat kan in de vorm van Spinoza, maar dat had ook in de vorm van iemand anders gekund.

Bijvoorbeeld Trefossa, een Surinaamse dichter. Waarom zou je niet geraakt worden door Surinaamse gedichten. Maar ik ken Trefossa niet, en daarom kan ik niet met hem beginnen. Maar ik ken Spinoza wel en dat is waarom Spinoza hier is. Omdat ik van hem hou, en daarom leg ik het uit aan de mensen hier.

Cherida Adamah de Ziel houdt straks een lezing over Trefossa, zij kent hem wel. En dat is wat het zo mooi maakt. Het gaat niet om het delen van dezelfde ideeën en concepten. Maar om het delen waar je van houdt met elkaar!

                   The Bijlmer Spinoza Festival - the day after 

Zie tevens een reeks fraaie foto's bij 't interview dat Ross Birrell met Hirschhorn had en dat geplaatst werd op Art & Research: The Headless Artist: "An Interview with Thomas Hirschhorn on the Friendship Between Art and Philosophy, Precarious Theatre and the Bijlmer Spinoza-festival."