Hoezo: The Spinoza Problem?

Zojuist zie ik bij de ASK dat Steven Nadler nog een lezing aan zijn lezingenreeks toevoegt [zie eerder blog over zijn lezingenreeks]. A.s. zondag 3 oktober zal hij spreken in het auditorium van het Joods Historisch Museum, Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam. Titel van de lezing is
   
The Spinoza Problem: Secular Judaism and Jewish Identity

Men betaalt de toegangsprijs voor het museum. Aangeraden wordt om vooraf te reserveren. Het betreft een activiteit van het Menasseh ben Israel Instituut [Zie hier op de website van het Menasseh ben Israel Instituut]

Steven Nadler

Al meermalen is Steven Nadler gevraagd om te spreken over (of kwam hij wellicht zelf met) het thema: The Spinoza Problem: Secular Judaism and Jewish Identity

“Spinoza and the Problem of Jewish Secularism”

Of kortweg: “The Spinoza Problem” [The Solomon-Tenenbaum Lecture, University of South Carolina, September 2008 / Hendrix College and Jewish Cultural Center, April 2009 - hier op zijn CV-doc]

Het gaat dan over vragen als of Spinoza als de eerste seculiere jood kan worden gezien of niet. En wat dit eventueel betekent voor de joodse identiteit.

Maar dit is uiteraard niet echt en in strikte zin een ‘Spinoza Probleem’, maar in werkelijkheid een joods probleem. Alleen voor hen”, joden, kan het wat uitmaken of ze ertoe komen hem te kunnen of willen zien en erkennen als de eerste seculiere jood. 

 

Reacties

De Nadler-lezing over het door Nadler geschapen 'Joodse probleem' is waarschijnlijk een gesproken versie van het eerder door hem in de JOURNAL FOR THE HISTORY OF IDE3AS ((vol. 70 / 2009, pp 491-510) gepubliceerde artikel "The Jewish Spinoza" (waarin hij onder meer stevige kritiek uitoerent op Van Bunge's gedateerde artikel "Spinoza's Jewish identity and the use of context" (in "Studia Spinozana"(vol. 13, 2004), dat eigenlijk een kritische recensie was van Nadler's SPINOZA'S HERESY. Zo blijven we dan aan de gang met een schijnprobleem!