Jair Raso citeert Spinoza in 'A corda e o Livro' [Het touw en het boek]
Vanavond speelt in het Theater Barbacena, een stad in de staat Minas Gerais ten noorden van Rio de Janeiro in Brazilië, het stuk A corda e o Livro [Het touw en het boek] van de medicus en toneelschrijver Jair Raso, die ook de regie voert.
Het stuk speelt zich af in een straat in Belo Horizonte, een stad ten noorden van Barbacena. Een bedelaar en oud-papierverzamelaar bereidt zich voor om te slapen naast het hek van een park. Een jongeman uit de middenklasse, wiens relatie net beëindigd is, doet wanhopige pogingen om zich op te hangen aan dat hek.
De dakloze man wordt op tijd wakker om een tragedie te voorkomen. Een dialoog tussen de twee ontspint zich en zal de hele nacht duren. De papier-bedelaar redt het leven van de jongen door teksten te citeren uit werk van de filosoof Spinoza, wiens geschriften hij had verzameld tussen de afvalbergen oud-papier
Met humor en wijsheid probeert de arme oudpapier-verzamelaar de jeugdige man te overtuigen van de schoonheid en rijkdom van het leven. Hij heeft er een gewoonte van gemaakt om de boeken te lezen die door de samenleving werden afgedankt. En hij maakt nu dus dankbaar gebruik van de argumenten in het filosofische werk van Spinoza om de weerstand van de jongeman te overwinnen.
De auteur deed hiermee een aardige vondst, lijkt me.
Het stuk nodigt het publiek uit om na te denken over de waarden van het leven en is een waarschuwing tegen de in onze samenleving vigerende vooroordelen en stereotypen, zo werd ter informatie bij het stuk gegeven toen het in november 2008 gespeeld werd in het Teatro Alterosa in Belo Horizonte, waar het door de auteur gesitueerd was.
De voorstelling wordt vanavond gratis aangeboden door de Associação Médica de Barbacena [de Medische Vereniging van Barbacena] en het Centro de Memória Belisário Pena.
Het stuk ging in 2006 in première bij de Grupo Cara de Palco en ontving in 2007 de prijs voor het Beste Scenario.
In 2006 speelden José Maria Amorim en Rafael Mazzi de hoofdrollen, vanavond Maria Amorim en Gustavo Marchezzini.
Hier een scène waarin José Maria Amorim de jongere Rafael Mazzi teksten van Spinoza voorhoudt.
Ik heb niet kunnen vinden of deze toneelschrijvende medicus Jair Raso, die is afgestudeerd in filosofie en geneeskunde en van wie momenteel ook loopt Chico Rosa, wellicht dezelfde is Jair Leopoldo Raso, die Neurocirurgião vascular en directeur van het Instituto Mineiro de Neurocirurgia is. Als dat wel het geval is dan is er naast Damasio nog minstens één neurochirurg die geïnteresseerd is in Spinoza. Maar ik vermoed toch dat het niet het geval is - zoveel tijd om toneelstukken te schrijven en te regisseren kan een neurochirurg niet hebben.
Informatie van hier en hier en hier