Jill Slosburg-Ackerman’s kunstproject ‘In Rome’ laat met Spinoza zien dat natuur en kunst deel zijn van dezelfde creatieve kracht

Op de website van de kunstenares Jill Slosburg-Ackerman (1948) is te lezen dat haar project "In Rome" momenteel in het Worcester Art Museum verblijft. Deze als juwelier en beeldhouwer opgeleide kunstenares is tevens ‘Professor of Art’ aan het Massachusetts College of Art and Design.

En inderdaad zien we op de website van dat museum dat van 1 november 2012 tot en met 31 maart 2013 haar tentoonstelling ‘In Rome’ gaat. We lezen er: “In Rome, was initiated while she was a visiting artist at the American Academy in Rome in 2009.”

Als we dan verder klikken, zien we dat de volledige titel van de tentoonstelling is: "In Rome: The Pine Grove. And. Natura naturans; natura naturata."

           

Maar pas bij de bespreking van de expositie vandaag door Cate McQuaid in The Boston Globe komen we de naam van Spinoza tegen, waar zij uitlegt: “The last, Latin part of the title refers to the writing of 17th-century Dutch philosopher Baruch Spinoza, and distinguishes between nature as its own agent and as a passive part of some larger agenda. “In Rome” posits that nature and art are all part of the same creative force.

De installatie ziet er bescheiden en wat rommelig uit: vele kleine ingelijste tekeningen en foto's vullen een wand, een dennenappel op een tafeltje, een boomstam waar de zaag in is gezet met 't zaagsel erbij, een tapijtje, een zitbank met kussens, goedkope bijzettafeltjes... Is dit een kunstinstallatie of de rommel van een uitdragerij? Zo vraagt de recensent zich af.
Het is dus de uitleg via Spinoza, waarmee kunst met de grote natuur wordt verbonden, die de betekenis van het kunstproject moet duiden en die daardoor een vermelding in dit blog wenselijk maakt.

 

[Ik kwam hier uiteraard achter in de omgekeerde volgorde dan waarin ik het vertel].