Max Busyn (1899 – 1976) opvallend Spinoza-portret uit 1932

Portret van Spinoza in 1932 getekend door Max Busyn (1899 – 1976); Courtesy of the Leo Baeck Institute
                                                 [Courtesy of the Leo Baeck Institute]  

Nog nooit eerder was ik dit ergens tegengekomen - ontdekte het in het online-archief van het Leo Baeck Institute dat mij toestaat het te gebruiken. Het wordt daar als volgt omschreven: Drawing : Charcoal on grey paper; 2.6 x 3.1 inches; 6.5 x 8 centimeters. Content and Scope: Head and shoulders of Spinoza against a background. Signed and dated in lower right.

Historical Notes: Polish-Israeli painter and graphic artist. Born 1899 in Lodz. Studied at Art Academy of Dresden from 1922-1923. Lived in Berlin 1929-1933, then emigrated to Palestine. Created murals for the Jewish seniors' home in Berlin. Busyn's works which were part of the collection of the Jewish Museum in Berlin have been lost since World War II. Busyn was briefly inluenced by Otto Dix.

Elders vond ik nog: He settled in Palestine in 1934 and established the Constantin Brunner Group in Tel Aviv. Busyn then went to Wiesbaden in the mid-1950s and died there in 1976.

Hij was in Berlijn al een volgeling van Constantijn Brunner. Hij kende Duits, Hebreeuws, Frans en… Nederlands. [zie books.google]

Aanvulling 20 juli 2013 - wiederaufgestanden Spinoza
Kom deze aantekening tegen, gemaakt op 8. April 1932 door Lotte Brunner in: Tagebuch 1903-1932 [Vollständige Fassung auf der Grundlage des Berner Manuskriptes Erfaßt; niet opgenomen in Lotte Brunner, Es gibt kein Ende. Die Tagebücher, Hansa-Verlag, 1970]:

"Busyn fühlte sich zu einer Zeichnung angeregt vom wiederaufgestandenen Spinoza, dem Brunner den Grabstein weggewälzt hat, während Kant entflieht, und zwar durch eine Stelle in der »Lehre«; es wird da als Unrecht bezeichnet, Spinoza vorzuwerfen, daß er sich über  die Frage von Raum und Zeit nicht ausgesprochen habe. »Spinoza gegen Kant« hatte Busyn niemals gelesen." 
                                                   * * *

Busyn maakte dit schilderij van Constantin Brunner.

Portret van Constantin Brunner in 1932 geschilderd door Max Busyn (1899 – 1976); Courtesy of the Leo Baeck Institute 
                                   
[Courtesy of the Leo Baeck Institute]

Ook maake hij deze schets van Constantin Brunner, die gebruikt wordt als een soort logo voor het Constantin Brunner Briefe Projekt.  

 

 

 

Death in a Gasmask 1939

A huddled woman with closed eyes, holding a small child. A skeleton, whose head is emphasized by a gas mask, is standing over her and pressing down on her shoulder. Signed and dated lower left.,A huddled woman with closed eyes, holding a small child. A skeleton, whose head is emphasized by a gas mask, is standing over her and pressing down on her shoulder. Signed and dated lower left. [Van hier]

Zie hier zijn archief bij het Leo Baeck Instituut. Aldaar PDF van foto’s van schilderijen en PDF van foto's portretten.

Voorkant

Enige (weinig) informatie over hem in:

Adrian M. Darmon, Autour de l'art juif: Encyclopédie des peintres, photographes et sculpteurs. Carnot, 2003

http://www.cjh.org/

 

Reacties

Dit blog is dezelfde dag nog door Berlijnforum getweet:
https://twitter.com/berlijnforum/status/285524725038460928

Blog aangevuld met een aantekening uit het dagboek van Lotte Brunner, die licht werpt op wat ik in de titel van het blog een "opvallend Spinozaportret" noemde. Busyn zou een
"wiederaufgestanden Spinoza" hebben willen tekenen! Hoe ver kun je gaan...