Over Spinoza’s invloed op het deïsme en Thomas Jefferson

Dit blog houd ik kort om alleen maar te verwijzen naar een lopend deïsme-debat.

N.a.v. het boek van David Barton, The Jefferson Lies (2012) - waarin de naam van Spinoza overigens niet voorkomt - was er een felle discussie over de aard van het christendom resp. deïsme van Thomas Jefferson. Thomas Kidd, geschiedenisprofessor aan de Baylor University in Texas, schreef over “The David Barton controversy” [cf.]. Er volgden anderen en daarop verscheen: “Defending The Jefferson Lies: David Barton Responds to his Conservative Critics” een stuk van 40 pagina’s en 192 noten! [PDF] Dat was alweer enige jaren geleden.

Thomas Kidd greep daar nog eens op terug in een recente column, “What is Deism?” waarin hij het deïsme van de Founders Fathers nog eens aan de orde stelde [cf.]

Dit is weer aanleiding voor zijn collega om een duit in het zakje te doen. Die collega, geschiedenishoogleraar aan dezelfde universiteit, Baylor University, en verdediger van het christendom, Philip Jenkins  [cf.] liet vandaag een stuk verschijnen over “The Deist Revolution” [cf. NB daar alweer verdwenen, maar hier nog te vinden]. Daarin geeft hij korte informatie over de hoofdfiguren van het Engelse deïsme: John Toland, Thomas Woolston, Thomas Chubb, Anthony Collins en Matthew Tindal. Hij schrijft: “All were influenced by the work of Baruch Spinoza, who published his Tractatus Theologico-Politicus in 1670, and his scholarship had a huge influence in England.”

Tegen het einde stelt hij vast: “Jefferson stood exactly in that century-old Deist tradition.”
En z’n laatste alinea luidt: “By the by, the British Deists have been much discussed in the writing on the Radical Enlightenment by Margaret Jacob, Jonathan Israel, and others. I am puzzled as to why Israel sees the movement as so wholly derivative of Spinoza, as little more than a footnote in fact. Just call me a skeptic.”

______________

Over  Thomas Jefferson & Spinoza

Thomas Jefferson had in ieder geval in zijn bibliotheek de Opera Posthuma en  de Tractatus Theologico-politicus. 

The American Revolution Research Group [a network of scholars dedicated to the study of life, liberty, and the pursuit of happiness during the American Revolutionary Era, c. 1750-1800] begon in 2013 een jeffersonandspinoza.blogspot.nl/ maar daarop verscheen slechts één stuk: Thomas Jefferson and Benedictus Spinoza: atheists or ‘’God intoxicated men’’?

Over zijn relatie tot Spinoza schreven o.a.

Edwin Curley, From Augustine to Spinoza and Locke; Answering the Christian Case against Religious Liberty [PDF]

Maar het beste en recentste artikel over de vraag naar Thomas Jefferson’s eventuele beïnvloed zijn door Spinoza is wel van

Jeffrey Bernstein, "Nature's God" as "Deus sive Natura": Spinoza, Jefferson and the Historical Transmission of the Theological-Political Question” in: Dustin A. Gish & Daniel P. Klinghard (Eds.), Resistance to Tyrants, Obedience to God: Reason, Religion, and Republicanism at the American Founding. Lexington Books, 2013 – books.google Dat artikel is daar in z'n geheel te lezen [cf. hoofdstuk rechtstreeks]