Peter Reddick (1924 – 2010) maakte Spinoza-houtgravure

Volume 253 van Pelican books/Volume 1 van The Pelican Philosophy Series, reprint, 1967 

De vorig jaar september overleden gerenomeerde houtgraveur Peter Reddick die ontelbare boeken illustreerde, maakte voor de herziene herdruk in 1967 van het Penguin/Pelican-boek over Spinoza van Stuart Hampshire over wie ik gisteren een blog had, de coverillustratie.

Je kunt in dit geval zeker spreken van ‘cover art’.

 

 

Peter Reddick ouders waren lid van de  Society of Friends (Quakers), waarvan hij op z’n 16e ook lid zou worden. Hij deed z’n opleiding aan de Royal Liberty School in Gidea Park, vervolgens aan de South East Essex Technical College & School of Art 1941-1942; Guildford School of Art 1946-1947; Cardiff School of Art 1947-1948; Slade School of Fine Art, Londen 1948-1951; London College of Printing 1959 - 1960.

Intussen gaf hij les in lithografie, belettering, kalligrafie en typografie aan de Regent Street Polytechnic, London (1951-1957). In 1958 kreeg hij polio wat hem beperkte in zijn arbeidsmogelijkheden. Van 1960 tot 1962 verbleef hij in Gana waar hij les commercieel ontwerpen gaf aan het Kumasi College of Science and Technology. Van 1963 tot 1967 gaf hij les in design aan de Glasgow School of Art en tussen 1967 en 1989 gaf hij als Senior Lecturer les in illustreren op de afdeling Graphic Design van het West of England College of Art (later Bristol Polytechnic).

Ik noteer dit hier allemaal om te laten zien dat niet zomaar de eerste de beste gevraagd was voor de cover-illustratie van het Spinozaboek.

Peter ReddickReddick gebruikte de techniek die Thomas Bewick en zijn opvolgers aan het eind van de 18e-eeuw ontwikkelden. Bij die techniek werd de nerfeinde van meestal een zeer harde houtsoort zoals buxus, gebruikt om de insnijdingen te maken, terwijl de traditionele houtsnede wordt gemaakt met behulp van de zachtere nerfzijkant. Het resulterende beeld heeft aldus een grote scherpte, diepte en intensiteit.

Hij deed werk voor diverse uitgevers. Zo maakte hij portretten van beroemde wetenschappers voor de Cambridge University Press, en ontwierp hij in de 1960-iger jaren de covers voor de Penguin editie van de romans van Daphne du Mauriers, en dus ook deze voor het Spinoza-boek. Voorts zijn nog te noemen: Robert Browning's Gedichten voor de New York Limited Editions Club; folklore, mythen en legenden van Reader's Digest, en de Forgotten Arts uitgegeven door Dorling Kindersley. Hij illustreerde de werken van Thomas Hardy, Wordsworth en Anthony Trollope voor de Folio Society.

bronnen

Peter Reddick, founder of the print studio

Herinnering aan Peter Reddick - met fraaie foto

Over Reddick in Bristol

Een In Memoriam op Library Things met reacties en beeld van werk

Obituary Peter Reddick in The Independer van 14 december 2010