'Spinoza. Filosoof van de blijheid' geVelterd

Johan VelterJohan Velter, werkzaam bij de Openbare Bibliotheek Gent, ondermeer als IT-verantwoordelijke, is vooral bekend als uitgever te Gent van bibliofiele edities en organisator van DRUKsel, een van 1998 tot 2006 gehouden internationale beurs van aparte boekenmakers, bibliofiele drukkers en kleine uitgevers. Hij was Juryvoorzitter voor de Plantin-Moretusprijs voor de best verzorgde boeken van 2004. En voorts is hij bekend van zijn poëziebesprekingen in De Poëziekrant (zie hier en hier voorbeelden van zijn korte, maar soms prikkelende recensies). Op zijn blog maakte hij vorig jaar brandhout van een nummer van het tijdschrift Yang. O.a. Koen van Baelen kreeg er als recensent van Rüdiger Safranski's Romantik flink van langs. Die riposteerde:  "U bent een rancuneus ventje, heer Velter. Dit stukje heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat de redactie van De Leeswolf een tijdje geleden heeft beslist om uw recensies niet meer te publiceren. Dat de hoofdredacteur mij de opdracht gaf om u mee te delen dat uw slordig geschreven, warrige, tendentieuze en slecht beargumenteerde teksten niet meer door de beugel konden, moet ik nu bekopen. U rook uw kans. Maar onder de indruk van uw kritiek ben ik geenszins. Uw vileine stukje is een apert geval van kwade wil, vooringenomenheid en bewuste misreading, het haalt zijn scherpte uit de onwil om te lezen wat er staat en creëert een vals beeld van de strekking van mijn stuk. "
Dit gaf daar nog een hele discussie.
Ook kreeg hij van Marc Reugebrinks lik op stuk in een blog: Veld-Velter-Veldst, over Johan Velter "wiens […] site een voor mij onverwachte, zodanig hoge zuurtegraad heeft dat het hem als medewerker van de Gentse bibliotheek bijna tot een gevaar voor de aanwezige collectie maakt."

Waarom rakel ik dit op? Het enigszins recalcitrante ehh... noem het Velteren, lijkt me nuttige achtergrond bij het beoordelen van zijn recensie van het boekje Spinoza. Filosoof van de blijheid (Tinneke Beeckman, red.) dat ikzelf op dit weblog behoorlijk enthousiast besprak. Onze waarderingen staan precies haaks op elkaar. Hij maakt eerst en vooral zijkerige opmerkingen over de vormgeving* en blijkt vervolgens er niets van te moeten hebben dat Tinneke Beeckman vanuit een boeddhistische meditatie over Spinoza schrijft. Hij heeft ergens opgevangen dat het denken van Spinoza 'een contextueel denken' is (alsof dat iets bijzonders is) en dan moet iemand niet met boeddhisme komen aanzetten - zo simpel lijkt dat. 

Johan Velter is ook creatief en stopt af en toe een grafisch kriebeltje tussen zijn blogs. Sinds kort is hij bezig met Spinoza. Het verschaft hem blijkbaar blijdschap en op 25 augustus inspireerde Spinoza hem tot deze uitbeelding van ‘[…] de menselijke handelingen en begeerten beschouwen als waren het lijnen, vlakken of lichamen.’ (Ethica) [hier]

            

Een keer eerder schreef hij over Spinoza: n.a.v. van Amsterdam Wereldsboekenstad. Hij ergerde zich erover dat een prinses 't kwam openen en schreef: "Geletterdheid is weten dat monarchie niet past in een republiek der letteren. Dat de vrijen niet buigen. Dat Spinoza niet misbruikt mag worden. Dit is het teken van ongeletterdheid: niet te weten wat Spinoza geschreven heeft, niet te willen lezen waarvoor Spinoza stond."
Het zij hem vergeven dat hij niet weet dat Spinoza in zijn Politiek Traktaat uitgebreid over de monarchie geschreven heeft. We vergeven hem niet dat hij hoog van de toren blaast, alsof wat hij zegt zo ongeveer uit de mond van Spinoza himself komt.

                                             * * * * *

* "Een boek is nog altijd bedoeld om te lezen", benadrukt Johan Velter. "Een boek als een sacraal voorwerp gaan beschouwen vind ik maar een gevaarlijke tendens." [van hier] 

Alles van auteur Johan Velter” bij Bibliotheken Provincie Oost-Vlaanderen.

http://www.druksel.be/

Het fotootje is een still uit de video waarin Johan Velter, "legendarisch uitgever van bibliofiele boeken", gedachten over humor in de poëzie formuleert tijdens Poëziecafé: Saskia de Jong. [U kunt zijn optreden zien op de video]

Verder gebruikgemaakt van deze en deze

 

Reacties

Die tekening van lijnen, vlakken, lichamen is speels & creatief bedacht!

Velter heeft overschot van gelijk, maar er moeten altijd wat jaren overgaan om het (willen) zien. Het ziet er slecht uit voor Tinneke Beeckman. BB 24/08/2012

Kan het iets inhoudelijker, BB? Dit is slechts blogvervuiling.

Stan, ben het vaak met je eens, maar nu even niet. Ik vind het wel degelijk een inhoudelijke reactie.

Okay, Henk, kun jij het me dan uitleggen? Wat het inhoudelijke is?

1) Velter heeft met zijn oordeel vaak gelijk, al komt men daar soms wat laat achter.
2) Het uiteindelijke oordeel over Tinnecke Beeckman zal negatief zijn.
Ik vond het woord 'blogvervuiling' een beetje grievend.

Stan, Velter heeft de tekening blijkbaar als een droodle bedoeld (doodle, drawing, riddle). Ik denk dat de tekening een liefdespaar voorstelt, waarbij één van de twee de elleboog in het verband heeft. Het is dan niet alleen een mooie illustratie van Spinoza's uitspraak dat hij de menselijke begeerten beschouwt als een 'vraagstuk van lijnen, vlakken of lichamen', maar blijkbaar ook dat er bij de liefde soms flink met je ellebogen gewerkt wordt.

@ Bart, Henk en Adrie,
Zo krijgt Johan Velter na drie jaar ineens veel positieve aandacht op dit blog.
Het zij hem vergund, wegens de mooie dingen die hij af en toe op zijn blog over of n.a.v. Spinoza te berde brengt.

http://sfcdt.posterous.com/?tag=spinoza

Al eerder, in een blog van 27-01-2011, had ik hardop iets positiefs over hem gezegd, om niet te zeggen hem 'gerehabiliteerd', door te schrijven dat hij met zijn reeks over Diderot weer veel goed maakte...

http://spinoza.blogse.nl/log/denis-diderot-1713-1784-wel-en-geen-spinozist.html