Spinoza, l'iPad & La joie spinozienne - Être heureux avec Spinoza

Gisteren had The New York Times een artikel van Paul Vitello over de applicaties die voor iPad of iPhone speciaal gemaakt en aangeboden worden om beter mee te kunnen doen in discussies. Bijvoorbeeld applicaties voor christenen of ook atheïsten om in debatten te kunnen gebruiken. Titel van het stuk: You Say God Is Dead? There’s an App for That. Ik ben benieuwd wanneer de eerste applicatie voor een debat over de Verlichting en/of Spinoza zal verschijnen.

Onlangs berichtte de Franse uitgever Eyrolles dat ze een tiental boeken en boekjes geschikt hadden gemaakt voor iPad, waaronder één van hun best lopende boekjes: Balthasar Thomass: Être heureux avec Spinoza. Eyrolles (29 juillet 2008)

“Eyrolles mise aussi sur l’iPad, Spinoza ne s’en plaindra pas." [Hier. "Eyrolles gaat ook op ‘t iPad, Spinoza zal zich er niet over beklagen”]

Spinoza, oui oui - mais Wim Klever?

Balthasar Thomass lijkt het handig te hebben bekeken.

Geboren in 1967 uit Duitse en Zwitser-Duitse ouders, groeide Balthasar Thomass in München op alvorens in Frankrijk te gaan wonen. Hij ging in de muziek, werd een beroemd pianist in jazzclubs en op jazzfestivals. In 1988 won hij een Parijs’ concours met het sextet van Michel Zenino en werd hij lid van het Nationaal orkest van Duitse Jazz. Met Barney Wilen maakte hij de CD "Le Grand Cirque". Met saxofonist T. Pagano maakte hij voor het Duitse label ACT het album "Dubbel Mind". Toen hij de dertig naderde besloot hij om zich volledig aan zijn hartstocht, de filosofie, te wijden, met name ook de esthetica van de muziek. Tegenwoordig verdeelt hij zijn tijd tussen geven van onderwijs, schrijven, fotograferen en het maken van muziek dat hij is blijven beoefenen. «Gelukkig zijn met Spinoza» ("Être heureux avec Spinoza", 2008) is het eerste deel van een reeks ‘Leven in filosofie’. Er is het deel «Être soi avec Heidegger». En in maart van dit jaar verscheen «S'affirmer avec Nietzsche».

                    

De aanprijzing in de boekhandel: "De monumentale en meetkundige architectuur van de filosofie van Spinoza kan menigeen afschrikken. Nochtans heeft Spinoza nooit een andere ambitie gehad dan om de lezer bij de hand te nemen om hem te begeleiden naar de Gelukzaligheid, d.w.z. de volle ontplooiing van zichzelf. Zijn filosofische theorie is een geweldig efficiënt hulpmiddel om onze manier van denken, van handelen en van voelen te veranderen. Hoe zijn emoties begrijpen? Hoe zijn vrijheid te vinden door zijn verplichtingen te aanvaarden? Hoe treurigheid omzetten in vreugde, afhankelijkheid in assertiviteit? Hoe in het waanzinnige verloop van onze levens een richting te vinden? De antwoorden van Spinoza op deze vragen laten ons toe om beter de wisselvalligheden van ons bestaan te interpreteren en er het hoofd aan te bieden." [hier]

zie ook hier. Om 't contrast tussen de 17e en de 21e eeuw aan te geven voeg ik dit plaatje toe.

Toevoeging 4 juli 2010

De dag nadat ik dit blog maakte over hoe er voor iPad etc. e-books worden aangeboden, verscheen het volgende bericht op internet:

Leo Tolstoy: On The Significance Of Science And Art, Kindle-edition Amazon.

Not long ago, their reigned in the learned, cultivated world, a moral philosophy, according to which it appeared that every thing which exists is reasonable; that there is no such thing as evil or good; and that it is unnecessary for man to war against evil, but that it is only necessary for him to display intelligence,–one man in the military service, another in the judicial, another on the violin. There have been many and varied expressions of human wisdom, and these phenomena were known to the men of the nineteenth century. The wisdom of Rousseau and of Lessing, and Spinoza and Bruno, and all the wisdom of antiquity; but no one man’s wisdom overrode the crowd. It was impossible to say even this,–that Hegel’s success was the result of the symmetry of this theory. There were other equally symmetrical theories,–those of Descartes, Leibnitz, Fichte, Schopenhauer. There was but one reason why this doctrine won for itself, for a season, the belief of the whole world; and this reason was, that the deductions of that philosophy winked at people’s weaknesses. These deductions were summed up in this,–that every thing was reasonable, every thing good; and that no one was to blame.

Download On The Significance Of Science And Art Now!