Spinoza’s Theorie des Menschen volgens Wim Klever
Ooit gaf Wim Klever in het Duitse Bielefeld op een conferentie een voordracht met de titel: WIE SPINOZA DEN MENSCHEN ERKLÄRT. Onlangs kwam hij zijn tekst weer tegen en las geboeid zijn eigen tekst, waarvan hij geheel vergeten was dát hij die gehouden had. Ook weet hij niet meer wanneer. De lezing is nooit eerder gepubliceerd geweest.Hij stuurde mij scans. Ik vond de inhoud boeiend, al ben ik het niet met alles eens. De scans konden niet fatsoenlijk in een bestand worden opgenomen. Daarom heb ik ze met een OCR-programma verwerkt en vervolgens de tekst gefatsoeneerd. De noten staan aan het eind van de lezing.
Het boek van Wolfgang Bartuschat, Spinozas Theorie des Menschen heb ik nog steeds in bestelling. Maar uit zijn Spinoza weet ik wat een andere benadering Bartuschat geeft.
Hier op benedictusdespinoza.nl de tekst van Wim Klever's lezing. Vooralsnog zonder commentaar mijnerzijds, alleen met de notitie dat ik hem van harte ter lezing aan.
Het bestand heb ik, zoals u kunt zien, de naam gegeven: "Klever_Menschen_100Prozent_Reaktion.pdf" daar hij zelf zo zijn boodschap samenvat.Een van de komende dagen zal ik er, waarschijnlijk in een nieuw blog, op reageren.
Aanvulling: dat werd blog van 18 november 2011 "De Spinozistische mens hoeft niet voor 100% reactie te zijn"
Reacties
HASANA SHARP
256 pages | 6 x 9 | © 2011
There have been many Spinozas over the centuries: atheist, romantic pantheist, great thinker of the multitude, advocate of the liberated individual, and rigorous rationalist. The common thread connecting all of these clashing perspectives is Spinoza’s naturalism, the idea that humanity is part of nature, not above it.
In this sophisticated new interpretation of Spinoza’s iconoclastic philosophy, Hasana Sharp draws on his uncompromising naturalism to rethink human agency, ethics, and political practice. Sharp uses Spinoza to outline a practical wisdom of “renaturalization,” showing how ideas, actions, and institutions are never merely products of human intention or design, but outcomes of the complex relationships among natural forces beyond our control. This lack of a metaphysical or moral division between humanity and the rest of nature, Sharp contends, can provide the basis for an ethical and political practice free from the tendency to view ourselves as either gods or beasts.
Wim Klever 17-12-2011 @ 23:08