Verwacht: Sturtevant's 'Spinoza in Las Vegas'

Op 13 september om 20:30 uur staat voor Frascati, In de Rode Zaal of De Brakke Grond (Nes 45 in Amsterdam) Sturtevant's “Spinoza in Las Vegas” geprogrammeerd. Het wordt georganiseerd door De Appel in het kader van de kunstmanifestatie My Name is Spinoza. Aanvankelijk was de datum 16 september, maar het wordt dus 13 sept in De Brakke Grond. Het zal ca 21:30 u al afgelopen zijn.

De Amerikaanse kunstenaar Elaine Sturtevant, beter bekend als gewoon Sturtevant, is vooral bekend geworden door het naäpen van andere kunstenaars zoals Andy Warhol, Marcel Duchamp, Robert Rauschenberg, Frank Stella en anderen.  Dat noemt men dan netjes: uitdagende remakes. Ze zou ermee willen laten zien hoe menselijk imitatie en mimicrie is... en ze zou onze noties over artistieke originaliteit willen ontregelen...

                      image 

... Ook Google is niet helemaal overtuigd en zeker. Als je Sturtevants intypt, vraagt Google: bedoelde u: Stuntevents ...

Het stuk, een productie van Tate Modern, ging daar op 1 november 2008 in première. "Met de fantasiewereld van Las Vegas als setting - gokautomaten, danseressen en neonverlichting - laat dit werk de avonturen van Spinoza zien, radicaal verplaatst naar een hedendaagse cyberwereld. Spinoza in Las Vegas heeft naast Spinoza een aantal onverwachte karakters in de bezetting, zoals een dummy, een buikspreker en een rij ‘teeny-boppers’. Dit nieuwe stuk vol vermaak en dwaasheid stelt tegelijkertijd veel gevoelige actuele kwesties aan de orde." Aldus liet De Appel weten. Kortom, typisch iets voor liefhebbers.

Wie eventueel mee wil doen... De Appel zoekt nog vrijwilligers, zoals (zie bij De Appel en bij Mediamatic):  

• Rappers- 3-5 young people lip-synching to rap music (Money Maker by …) and performing dance moves
• Group members- A Greek chorus of 8-10 people; a variety of ages and styles
• Chorus line members- 6-8 women (age 18-25) playing teeny-boppers
• FBI agents- 2 well-built men; short speaking roles
• Audience plants – 8-10 people prompting audience to follow stage cues

Ik geef alvast een recensie van een bezoekster van de voorstelling in Tate Modern door (mocht het bovenstaande al niet genoeg waarschuwing zijn):

"Spinoza in Las Vegas was a half-hour long staged reading presented by the TATE in their Starr Auditorium theatre space. They should have been ashamed to charge money, no matter how little, to the event. Elaine Sturtevant is a fascinating woman, sure. An entertaining art personality, absolutely. What Sturtevant is not is a writer, director, or actor, that's fer darn sure. She has made a career out of recognizing talent in iconic artists (Warhol, Duchamp) ahead of the mainstream, and then copying their work in great detail. If only she had copied some of the more innovative theater pieces of the past fifty years with as much gusto, perhaps I would not have been alternately laughing my ass off and scratching my eyes out. Yes, this is a casual and catty review-- but to be fair, it is in this spirit of the show. Informal, insulting, and, praise the lord...brief." [zie hier; was meteen haar laatste blog…]

Sturtevant als Beuys...

 

Reacties

Je komt ook de omschrijving tegen over Sturtevant's 'repetition': best known for her repetition of works by Andy Warhol, Frank Stella, Claes Oldenburg, Jasper Johns and Joseph Beuys, among others. Exploring originality, copy, fake, replica and simulacra, her work has been a meditation as much as a provocation on such concepts, continuing to garner attention in her forty years of practice from both the fields of art history and philosophy...
zie http://www.perryrubenstein.com/exhibitions/2005_5_sturtevant/pressrelease/

Thomas Hirschhorn hadden ze in Amsterdam al. Straks komt Elaine Sturtevant (van, ja, The Brutal Truth). Nu Damien Hirst nog en ze hebben zo ongeveer de grootste moderne kunst... ehh verlichters (?) oplichters (?) wel gehad. Hoeveel zal Thomas Hirschhorn, die men maanden in de Bijlmer liet verblijven, via SKOR en Open Sourch en wellicht andere kanalen, de belastingbetaler gekost hebben? Daar zullen we wel nooit iets over te horen krijgen.

Het is duidelijk dat Sturtevant het motto van Marcel Duchamp aanhangt (die ze in meer opzichten nadeed), namelijk: de kunstenaar bepaalt wat kunst is.
Daar heeft verder niemand zich mee te bemoeien.
Nu is het uiteraard tevens zo dat de kunstminnaars bepalen wat zij kunst vinden (of mooi, of inspirerend, of tot nadenken stemmend etc.). Hetzelfde geldt voor de kunstverachters.
En dan heb je natuurlijk nog een grote groep die geen idee heeft en met de trend meeloopt - whatever the vogue may be.
Ook dat geldt voor kunstenaars, voor kunstminnaars en voor kunstverachters.
Aan dat alles is, volgens Spinoza, niets objectiefs. Het zijn allemaal op elkaar stotende modi die hun conatus volgen. Niet mopperen dus. Wie niet door Sturtevants kunstconatus gegeten wil worden gaat er gewoon niet heen.