Vrye Politijke Stellingen van Franciscus van den Enden in het Spaans vertaald

Wie in Google Franciscus van den Enden ingeeft krijgt een afbeelding van Vondel te zien welke verwijst naar het blog op dit weblog: "Joost van den Vondel (1587-1679) bestrijder van Spinoza?" En als direct op die afbeelding wordt geklikt laat ook de site van herkomst zien dat het "vondel_joost.jpg" betreft. Zo is dit weblog niet verantwoordelijk, maar wel aanleiding ervoor dat een recensie (La vanguardia en versión del siglo XVII) van het in het Spaans vertaalde boek van Van den Enden een verkeerd portret geeft. Dat zal in de Spaanstalige landen niet snel ontdekt worden. Maar misschien denkt iemand dat het portret van Van den Enden en zijn vrouw dat in de failliete boedel van De Konstinckel in de Nes beschreven was, boven tafel is gekomen...

Het goede nieuws is dus dát het boek Vrye Politijke Stellingen (1665) van Franciscus van den Enden in november in het Spaans in Argentinië is uitgekomen:

Franciscus van den Enden: LIBERTAD POLITICA Y ESTADO [Vrijheid, politiek en staat]. El cuenco de plata, 2010. Traducción : Leandro García Ponzo. 128 páginas. [Cf.]

Nog maar zo kort geleden dat de Argentijnse uitgever El cuenco de plata [de zilveren schaal] het nog niet op z'n website lijkt te hebben... Maar de auteur blijkt onder de 'V' van Van den Enden  te moeten worden gezocht.

De recensent, Pablo Rodriguez, vermeldt dat Van den Enden een van de auteurs van de 'radicale Verlichting' was en "meester van Leibniz en Spinoza." Leibniz verzint hij erbij, maar vertelt wel dat "de Nederlandse onderzoeker Wim Klever stelt dat Van den Enden een proto-Spinoza is" [el investigador holandés Wim Klever sostiene que Van den Enden es un “proto-Spinoza”].  

Een website die allerlei executies bijhoudt en herdenkt schreef November 27th, 2010
1674: The Chevalier de Rohan and Franciscus van den Enden
[…]
Hanged for his trouble was Franciscus van den Enden, the elderly Dutchman — and accused Dutch agent — who recruited these toffs for the purpose of seizing Le Havre.
Van den Enden is an interesting, perhaps underappreciated, radical intellectual of secular-democratic persuasion (he attracted the suspicion of atheism, and his Vrye Politijke Stellingen made an unabashed case for democratic government). He’s best known for being a schoolmaster of philosopher Baruch Spinoza; W.N.A. Klever, in an October 1991 paper in the Journal of the History of Philosophy (”A New Source of Spinozism: Franciscus Van den Enden”) traces the connections between the philosophy of the master and that of the pupil and rather dramatically argues that
Van den Enden must be considered as a kind of “Proto-Spinoza.” … He was the hidden agent behind Spinoza’s genius … [t]he origin of Spinoza’s anomalous philosophy.

 

Reacties

Fijn, Stan, dat je ten gevolge van mijn tip een blog hebt gewijd aan de Spaanse vertaling van het hoofdwerk van het genie achter Spinoza, Franciscus van den Enden, dat ik in 1990 op zijn naam kon stellen door archief onderzoek in de processtukken in Parijs. In 1992 publiceerde ik een transcriptie van de tekst met een inleiding van 140 blz. bij de Wereldbibliotheek in Amsterdam. Een hertaling van de oud-Nederlandse tekst in modern Nederlands publiceerde ik (als onderdeel) in MET OUDE GRIEKEN, VAN DEN ENDEN EN SPINOZA NAAR ECHTE DEMOCRATIE, INCLUSIEF HERTAALDE EN TOEGELICHTE VRYE POLITIJKE STELLINGEN (2e dr.2007 in eigen beheer). In 2010 publiceerde ik, ook in eigen beheer : FRANCISCUS VAN DEN ENDEN. FREE POLITICAL PROPOSITIONS AND CONSIDERATIONJS OF STATE (1665). TEXT INH TRANSLATION, THE RELEVANT BIOGRAPHICAL DOCUMENT AND A SELECTION FROM KORT VERHAEL. INTRODUCED, PRESENTED, TRANSLATED AND COMMENTED ON BY WIM KLEVER.
Het verheugt mij buitengewoon dat er thans een Spaanse vertaling beschikbaar is gekomen van de ongelooflijk belangrijke VPS. Voor een goed begrip van Spinoza's politieke werken is het onmisbaar. Moge dit het signaal zijn dat Nederland eindelijk niet alleen een standbeeld voor deze vrijheidsheld gaat oprichten, maar, wat belangrijker is, ook zich gaat verdiepen in dit klassike werk, dat waarachtig de basis is van Spinozaa's politieke theorie.