Dit is het allerlaatste blog op spinoza.blogse.nl

Nog een aantal weken kon ik hier met enige nieuwe blogs komen. Maar dit is echt de laatste. Ik had me voorgenomen om op dinsdag 27 juni het laatste blog te plaatsen, maar daar komt iets tussen... Alle laatste reactie-mogelijkheden heb ik heden gesloten.

Als Blogse.nl op 1 juli 2017 stopt (cf. blog), ben ik intussen verder aan het gaan op

                            http://bdespinoza.blogspot.nl/ 

Dat blog staat al klaar en u kunt het desgewenst al in uw favorieten oppnemen. 

Leon Kuunders actualiseert voor het einde van deze maand het archief van spinoza.blogse.nl dat hij plaatste op

                             http://blog.despinoza.nl/ 

Daar blijven alle eerdere blogs "voor eeuwig" bewaard! Ook dit internetadres kunt u het beste bewaren.


[Spinoza-karikatuur via dit blog]

Wilfrid Sellars (1912 - 1989) geconfronteerd met Spinoza

Aanleiding ervoor dat ik een blog over de invloedrijke Amerikaanse filosoof Wilfrid Stalker Sellars maak, is het artikel dat de auteur ervan onlangs op academia.edu plaatste en waar ik graag op wijs:

Dionysis Christias, “Sellarsian Picturing in Light of Spinoza's Intuitive Knowledge.” [In: Philosophia, Philosophical Quarterly of Israel, Springer, forthcoming; First Online: 01 March 2017].  academia.edu  *)

Het is een bepaald niet eenvoudig te consumeren artikel, het vraagt gedegen kennis van het werk van zowel Sellars als Spinoza. Maar juist de confrontatie van fundamentele concepten van beide filosofen, kan helpen bepaalde van hun ideeën beter te begrijpen. Dat stelt de Griek Dionysis Christias zich ten doel.

           

Wilfrid Sellars was een belangrijk en gezaghebbend Amerikaans filosoof, die bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van het zgn. kritisch realisme. Hij kwam uit een filosofisch nest: zijn vader was de Canadees-Amerikaanse filosoof  Roy Wood Sellars, een gezaghebbend filosofisch naturalist uit de eerste helft van de 20e eeuw. Er is heel veel over Wilfrid Sellars te zeggen, zoals kan blijken uit onderstaande bronnen. Ik doe hier slechts enige grepen.

Lees verder...

Kunstwerk 'De Cirkel' in Westerhaghe, Rijnsburg, is gereed


Maandagmiddag a.s, 26 juni 2017, zal wethouder Jacco Knape van Katwijk dit kunstwerk 'De Cirkel' in Westerhaghe onthullen. [cf. blog van 05-03-2017].

Spinoza woonde op de grens van het huidige Westerhaghe in Rijnsburg. Zijn tekst "De harten wint men door liefde en edelmoedigheid, niet door wapens", staat centraal in de cirkel - en zou symbool staan voor de diversiteit in de wijk en voor saamhorigheid. Het eerste deel van de zin is te lezen wanneer je buiten de cirkel staat, het tweede deel lees je in de cirkel.

In de cirkel wordt nog een boom geplant.

Het kunstwerk is, naar een idee van wijkbewoonster Melanie Corijn, gemaakt door Nina Kleingeld en Karin van Iterson van studio Hakijk uit Leiden. Het ontwerp voor dit kunstwerk is met grote voorkeur door omwonenden uit drie ontwerpen gekozen.  [cf.]

© pr-foto uitgeverij Verhagen 

 

"Espinosa", installatiewerk van kunstenares Billha Zussman

Van de in Israel geboren, maar nadat zij haar opleiding tot grafisch kunstenaar aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam afrondde, in Amsterdam wonende en werkende Billha Zussman staat dit werk afgebeeld in een artikel in The Jewish standard van New Jersey over de joodse online kunstgemeenschap, georganiseerd door de uit Nederland afkomstige in Manhattan werkzame Yona Verwer die op maandag 26 juni 2017 in Teaneck een Jewish Art Salon houdt met het doel gelden te verwerven om met een expositie “Jerusalem Between Heaven and Earth” aanwezig te kunnen zijn op de Jerusalem Biennale 2017.


Billha Zussman, Espinosa. This installation piece, inspired by Baruch Spinoza, deals with defining Jewishness and breaking boundaries. The pair of tied hands represents the entangled relationship between old and new. [cf.]

Cf. haar website billha.com/website/ cf. ook Kunstbus

Nog eens: 'Spinoza: de Brieven over God'

Paul Delfgauw van de website "Van Goden en Mensen" heeft vandaag een blog: ‘Dichter bij Spinoza kun je niet komen’ [cf..]
Aanleiding is de eerdere enthousiaste bespreking door godsdienstfilosoof en theoloog Taede A. Smedes van

Spinoza: de Brieven over God. Uit het Latijn vertaald en toegelicht door Karel D’huyvetters [Uitgeverij Coriarius, 2016, 253 blz.,ISBN 9789082602104]

Smedes vindt dit boek niet alleen vanuit historisch oogpunt interessant maar in de brieven wordt gewoon godsdienstwijsgerige reflectie op hoog niveau beoefend.

______________ 

Spinoza: De Brieven over God - boekbespreking van 18 aprl 2017 door Dr. Taede A. Smedes [cf.]

Voor mijn besprekingen zie:
blog van 27-12-2016: 'Spinoza: de Brieven over God' - een gouden vondst

blog van 29-12-2016: 'Spinoza: de Brieven over God' - een gouden vondst 2
[waarin enige kritiekpunten]

Voor bestellen vn het boek zie deze pagina van Spinoza in VLaanderen

Duitse vernieuwde Spinoza-uitgave compleet

Met het verschijnen dit jaar van Bd. 6. in de Sämtliche Werke / Baruch de Spinoza [in de Philosophische Bibliothek van Meiner Verlag],

te weten
Baruch de Spinoza Briefwechsel
Herausgegeben von Wolfgang Bartuschat
Philosophische Bibliothek 699. 2017. Neu übersetzt, mit einer Einleitung und Anmerkungen von Wolfgang Bartuschat. XXVIII, 332 Seiten. [Meiner]

is de herziening van de Duitse vertalingen, oorspronkelijk gebaseerd op Gebhardt (1914), na ruim 100 jaren compleet. Alle werken zijn nu vertaald en toegelicht door Wolfgang Bartuschat.

 

Theaterstuk van Romeo Castellucci: « Ethica: Natura e Origine della Mente »

"Uno spettacolo misterioso e bellissimo" [zou de Corriere della Sera hebben gechreven]

Weer wordt het stuk van Romeo Castellucci, Ethica: Natura e origine della mente, opgevoerd, nu tijdens de Triennale van Milaan, die van 22 tot en met 25 juni wordt gehouden. [cf. en cf.]

Eerder dit jaar was de officiële première tijdens Biënnale voor Hedendaagse Kunst, in Lissabon en Porto, die gehouden werd van 17 maart - 30 april. 

Zie vanaf 25:00 deze video

Lees verder...

Tekening van jonge Spinoza door Anna Masini

Deze tekening verscheen op het affiche van een conferentIe in 2013 Spinoza e la storia [cf. blog, cf. origineel]. Ik wil er hier ook apart aandacht op vestigen. De grafische omlijsting heb ik weggehaald, zodat de tekening zelf overblijft.

        

Lees verder...

Spinoza en de kunsten

Op vrijdag 11 augustus 2017 zal aan The University of Sydney een International One Day Conference plaats hebben over: SPINOZA’S ARTES

Spinoza has long exerted a profound influence on the arts. Goethe, the Shelleys, and George Eliot acknowledged the inspirational force of Spinoza’s philosophy. On the other hand, philosophers have all but dismissed Spinoza’s views on art. Why does Spinoza fascinate artists at the same time as his view of art is neglected by philosophy? This Conference will explore the influence of Spinoza on literature, music, poetry, and theatre along with the role these arts play in the art of living well. [cf. en cf.]

Lees verder...

‘t Spinozisme van de Fransen (en Negri) in de ‘60-‘80-iger jaren - een informatief overzicht

Eerder wees ik in blogs op het werk van Knox Peden, Spinoza Contra Phenomenology. French Rationalism from Cavaillès to Deleuze. (cf. en cf.] en van Katja Diefenbach [cf. en cf.].Bij beiden is veel te vinden over de Spinoza-studie van de Fransen in de '60-'80-iger jaren.

Nu pas ontdekte ik een boeiend overzicht van de hand van

Simon Duffy, "French and Italian Spinozism." Chapter 7 In: Rosi Braidotti (ed.), After Poststructuralism: Transitions and Transformations [History of Continental Philosophy' in 8 volumes. Volume 7]. Acumen Publishing & University of Chicago Press, 2010, 398 pp, [renewed] Routledge, 2014, 416 pp,  [cf.]

Graag geef ik hier door dat het stuk in z’n geheel bijj books.gppgle te lezen is

Het werd bij de NDPR door  Constantin V. Boundas gereviewed. Hij schreef over dit hoofdstuk:

Simon Duffy's chapter on French and Italian Spinozism is, of course, an indispensable component of the volume, given the continuing centrality of Spinoza in Continental philosophy. It is also very informative, given the brief but accurate presentations of Guéroult's, Alquié's, Althusser's, Mathéron's, Deleuze's, Balibar's, Macherey's, Moreau's and Negri's work on the philosopher of immanence. It is nonetheless open to some criticism since, with the exception of Negri, none of the other thinkers belong to the fifteen years that the volume made its own. This criticism could be deflected if the continuing resonance of the legacy of these thinkers were to be made more conspicuous. It is also a pity that François Zourabichvili's important work on Spinoza has been omitted.

Lees verder...

Colloquium Spinoza Mx

Op 21 en 22 november 2017 orgniseert de Círculo de Estudios Spinozianos [cf. blog] z'n eerste colloquium over de Ethica onder de titel Spinoza Mx [cf.]

'Mx' staat kennelijk voor Mexico. 

Op het affiche een opvallende cartoon van Spinoza.

 

Lees verder...

Sangiacomo over wat bij Spinoza mensen zijn

Gezien  vele vroegere blogs over Spinoza’s (weinig uitgewerkte) idee van de mens - én zijn gebruik van ‘essentie’-  signaleer ik hier een artikel dat enige jaren geleden verscheen van

Andrea Sangiacomo, “What are human beings? Essences and aptitudes in Spinoza’s anthropology.” In: Journal of Early Modern Studies, Volume 2, Issue 2 (Fall 2013), p. 78-100 [cf. academia.edu cf. ook books.google]

Abstract: Spinoza deals with humans and “human essence” but it is not clear how consistent his use of these notions is. The problem evoked by Spinoza’s anthropology concerns in turn the status of singular versus general essences and the relationship between those essences and their concrete condition of existence. In this paper, I propose to distinguish between these levels in order to argue that humanity exists insofar as different individuals can agree among themselves and become adapted to each other to live and operate together. Firstly, I examine Spinoza’s use of the term “aptus” in order to show that eternal singular essences can exist in different ways according to the extent they can be “adapted” to their environment, that is, to external causes. Secondly, I claim that “human essence” has to be understood as a general essence which therefore results from the “agreements” produced among certain singular essences. Thirdly, I argue that, contrary to the remarkable interpretation provided by Valtteri Viljanen, this ontological picture cannot be explained only by reference to formal causation but needs a genuine kind of efficient causation.

Lees verder...

Once As I Remember...

Het is weer eens tijd om u deelgenoot te maken van iets persoonlijks. Ik was jarenlang gewoon in december een of meer mooie kerstplaten aan te schaffen. Ik bezit er dan ook heel veel. Sinds ik intensief met Spinoza bezig ben is daar een einde aan gekomen, maar in 1998 (d.w.z. tien jaar voor het begin van mijn Spinozastudie) schafte ik mij een CD aan die dat jaar uitgekomen was, getiteld: Once As I Remember...  gezongen door het Monteverdi Choir o.l.v. John Eliot Gardiner.

Een prachtplaat, door Gardiner samengesteld uit hoe hij zich kerstzang in zijn kindertijd herinnerde - een met veel liefde samengestelde zanguitvoering [cf.].

Het allermooiste daarin vond ik dan weer het Alma Redemptoris Mater van Giovanni Pierluigi da Palestrina.
Hoe vaak ik dat polyfone lied gedraaid heb... het blijft mij ontroeren.

Daar ik (nog steeds in het ziekenhuis) niet bij mijn CD's kan, heb ik gisteren voor het eerst gekeken of die uitvoering op Youtube is gezet. En, gelukkig, dat is enige malen gedaan. Je vindt vele verschillende uitvoeringen, maar veruit de allermooiste is wel die, uit deze CD.

En hier wil ik u graag deze uitvoering laten horen. De tenor Julian Podger opent:

Spinoza-lezing van Maarten van Buuren

Op 9 mei 2017 gaf prof. dr. Maarten van Buuren een lezing over de filosofie van Spinoza bij de Open Universiteit in Utrecht. Door Suster Bertken is die lezing opgenomen en op Youtube gebracht. 

Ik haal deze video binnen zonder er commentaar aan toe te voegen.

Lees verder...

Aangekondigd: "Spinoza and Biblical Philology in the Dutch Republic, 1660-1710"

In het blog van 07-03-2012, "Zware studie op komst over de impact van Spinoza’s Bijbelkritiek op de secularisatie," gaf ik informatie over het project waarvan nu bij OUP het resulterende boek wordt aangekondigd;

Jetze Touber, Spinoza and Biblical Philology in the Dutch Republic, 1660-1710. Oxford University Press, (Estimated) 30 April 2018

           

De uitgever: Spinoza and Biblical Philology in the Dutch Republic, 1660-1710 investigates the biblical criticism of Spinoza from the perspective of the Dutch Reformed society in which the philosopher lived and worked. It focuses on philological investigation of the Bible: its words, language, and the historical context in which it originated. Jetze Touber expertly charts contested issues of biblical philology in mainstream Dutch Calvinism to determine if Spinoza's work on the Bible had bearing on the Reformed understanding of the way society should handle Scripture. Spinoza has received considerable attention both in and outside academia. His unconventional interpretation of the Old Testament passages has been examined repeatedly during the past decades. So has that of fellow 'radicals' (rationalists, radicals, deists, libertines, and enthusiasts), against the backdrop of a society that is assumed to have been hostile, overwhelmed, static, and uniform. Touber counteracts this perspective and considers how the Dutch Republic used biblical philology and biblical criticism, including that of Spinoza. In doing so, Touber takes into account the highly neglected area of the Dutch Reformed ministry and theology of the Dutch Golden Age. The study concludes that Spinoza—rather than simply pushing biblical scholarship in the direction of modernity—acted in an indirect way upon ongoing debates, shifting trends in those debates, but not always." 

Wim Klevers laatste boek

In de periode, waarin ik door ernstige ziekte niet in staat was te mailen en te bloggen, verscheen het boek van Wim Klever dat hij in eigen beheer uitgaf. Ik had het aangekondigd gezien op zijn twitterpagina. In een reactie op dit blog van 27-03-2017 had Herman Groenewegen informatie over het boek verspreid. Twee andere reacties van deze "Greenways" die erg veel weg hadden van hoe Klever twittert, heb ik, toen ik daartoe weer in staat werd, verwijderd, maar zijn reactie over Klevers boek had ik laten staan - als herinnering aan betere tijden. Ik vond dat er daarmee voldoende aandacht voor Klevers boek was op dit blog.  

In zijn geheel eigen stijl e-mailde Wim Klever mij nu de cover van zijn boek onder de titel: "Je loopt achter." Aanleiding is het recente blog met de aankondiging van het verschijnen in het najaar van The Oxford Handbook of Spinoza - met die m.i. discutabele cover.

Welnu, Klever was dus eerst... 

In dt geval zal ik niet snel zeggen dat het om een merkwaardige cover-keuze gaat, immers: een vervalsing van Spinoza wordt hier gecoverd door een mogelijke vervalsing... 

Ik zal niet (meer) behoren onder degenen die het willen lezen.  

Laureaten NWO-Spinozapremies 2017 bekend gemaakt

Vandaag maakte NWO-voorzitter Stan Gielen tijdens Bessensap 2017 [cf. blog] bekend dat ontwikkelingspsychologe Eveline Crone, analytisch chemicus Albert Heck, fysisch chemicus Michel Orrit en bioloog en biofysicus Alexander van Oudenaarden de NWO-Spinozapremie ontvangen. De NWO-Spinozapremie is de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland. De laureaten krijgen elk 2,5 miljoen euro te besteden aan wetenschappelijk onderzoek.

De premies gaan naar drie bètawetenschappers en een ontwikkelingspsychologe: drie mannen en een vrouw. 

[Zie bij NWO méér info]


Spinozalaureaten 2017 | v.l.n.r: Alexander van Oudenaarden, Eveline Crone, Albert Heck en Michel Orrit (credits: Ivar Pel)

Aanvulling 17-6-2017: gisteren had Marcel aan de Brugh in de NRC een commentaar: 'De ene beurs lokt de andere uit."
"Vrijdag werden de Spinozawinnaars bekend gemaakt. De kritiek op grote individuele prijzen en beurzen groeit. Ze zijn steeds meer een voorwaarde voor een wetenschappelijke carrière." 

"The Oxford Handbook of Spinoza" eindelijk in aantocht...

...(maar met twijfelachtige cover)

Hoe vaak heb ik in de loop der jaren niet gekeken of door Oxford University Press het aangekondigde boek The Oxford Handbook of Spinoza, geredigeerd door Michael Della Rocca, al aangekondigd werd. Ik deed daarvan verslag in het blog van 19-01-2011 “Op komst (wellicht dit jaar): Oxford Handbook of Spinoza.” Daarin reconstrueerde ik geleidelijkaan de inhoudsopgave. En zie intussen wordt aangekondigd:

Michael Della Rocca (ed.), The Oxford Handbook of Spinoza. Oxford University Press, isbn 9780195335828 - staat voor oktober 2017 gepland. [£97.00; bij bookdepository gaat het € 128,87 kosten]

       

Over de totstandkoming van dit boek is dan acht à negen jaar gedaan! 

Merkwaardig is het dat deze uitgave met deze cover a.h.w. een stempel van echtheid en goedkeuring afgeeft op de claim dat het schilderij van Barend Graat een afbeelding van Spinoza geeft. Ben benieuwd of over die cover-keuze nog een verantwoording wordt gegeven.

Cf. mijn blog van 16-01-2017: Waarom ik denk dat het 'Graat-Spinoza'-schilderij een vervalsing is.

Tracie Matysik over dé kwestie in de Pantheïsmestrijd:

...kunnen het eindige en het oneindige tegelijk bestaan?

Al eerder wees ik in het blog van 23-12-2016 op de internationale conferentie over “Spinoza and Modern Jewish Philosophy”, die door Michael Rosenthal in samenwerking met het Stroum Center for Jewish Studies, georgniseerd werd op 21 en 22 mei 2017. Zo nu en dan wordt een blog gepubliceerd waarin een spreker van die dagen een samenvating van zijn of haar inleiding geeft.

Zo bijvoorbeeld

Benjamin Pollock, The Greatest Thing: Spinoza, Loving God, and Being Loved in Return [cf.] 

Maar vooral wil ik de bezoekers van dit blog wijzen op de in mijn ogen zeer interessante bijdrage van Tracie Matysik.

Al eerder had ik in blogs teksten van haar gebruikt, zoals die van 11 aug. 2012,  12 aug. 2016 en 17 aug. 2016, waarbij mij opviel hoe goed deze "associate professor in modern European intellectual history at the University of Texas at Austin" thuis is in de omgang met Spinoza in de 18e en 19e eeuw (in Duitsland vooral). Graag wijs ik daarom op haar stuk:

Lees verder...

Johann Jacoby (1805 - 1877) hield zich bezig met Spinoza

          

Johann Jacoby werd geboren in een joods milieu, werd arts, auteur ("Vier Fragen, beantwortet von einem Ostpreußen", 1841); afgevaardigde van de Frankfurter Nationalversammlung en (vanaf 1863) van de preußischen Abgeordnetenhauses (indertijd uiterst links); door zijn publicaties wegberijder van de Judenemanzipation, sloot zich in 1872 aan bij de sociale democratie.

Eénmaal werd op dit Spinozablog Johann Jacoby genoemd, nl in het blog van 05-07-2013: "Julius Fürst (1805 – 1873) Duitse oriëntalist zag voor Spinoza rol in Vormärz en Revolutie van 1848." Daarin is veel over de achtergrond van de emancipatie der Duitse joden te vinden.
Jacoby verdient echter een eigen blog. Hij  was - zoals uit bovenstaande korte schets blijkt - behoorlijk politiek actief, waardoor je veel webpagina's over hem vindt, maar in weinige daarvan lees je iets over zijn interesse in Spinoza.

Lees verder...

Spinozapremies 2017 komen eraan

Het is weer zover: a.s. vrijdag 16 juni worden tijdens Bessensap 2017, een bijeenkomst voor journalisten, persvoorlichters en onderzoekers georganiseerd door de NWO en de Vereniging voor Wetenschapsjournalistiek en –communicatie Nederland (VWN) [cf.], de winnaars van de NWO-Spinozapremie 2017 bekend gemaakt. Zie deze tweet met foto van de NWO.

 

 

Spinoza in "Barbaren en Wijsgeren"

De tentoonstelling Barbaren & Wijsgeren is te zien in het Frans Hals Museum van 25 maart tot en met 20 augustus 2017. Hij belicht de wederzijdse beeldvorming tussen China en Nederland in de zeventiende eeuw. Nederlanders waren gefascineerd door de cultuur van het ‘Hemelse Rijk’, Chinezen verbaasden zich over de Nederlandse ‘roodharige barbaren’. Een keur aan schilderijen, tekeningen, porselein en modellen brengt de culturele uitwisseling in kaart.

Bij de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Vantilt een boekje met dezelfde titel met bijdragen van Leonard Blussé, Jan van Campen, Trude Dijkstra, Lennert Gesterkamp, Noël Golvers, Menno Jonker, Willemijn van Noord, Nicolas Standaert, Jing Sun, Ching-Ling Wang, en Thijs Weststeijn [cf.]:

Thijs Weststeijn & Menno Jonker (red.), Barbaren en Wijsgeren. Het beeld van China in de Gouden Eeuw. Uitgeverij Van Tilt, 96 pagina’s, ISBN 9789460043192

Lees verder...

DIT BLOG WORDT PER 1 JULI VOORTGEZET OP: http://bdespinoza.blogspot.nl/

Zie advies van Adrie Hoogendoorn op dit blog van gisteren: Nog ruim twee weken dit blog..."

Paul Voestermans'antwoord op de vraag:"Waarom toch steeds Spinoza?"

Paul Voestermans, de cultuurpsycholoog die enge malen op dit blog voorkomt [voor het laatst een jaar geleden; zie hier], schreef op zijn Cultuur & Psychologie blog op 9 juni 2017 het blog "Waarom toch steeds Spinoza?" (Het is overigens het eerste bog waarin Spinoza voorkomt...)

Hij komt met wat aandachtspunten waaraan ik voorbijga en schrijft dan:
"Dat betekent dat je ‘de aangelegenheden van de geest’ – bijv. (zelf)bewustzijn, vrije wil, moraal – terug behoort te brengen tot waar deze volgens de beste inzichten die we tot nu toe hebben, ontstaan. Dat is tussen mensen, als dat wat er gebeurt als mensen hun gedrag onderling op elkaar afstemmen en coördineren. Daarbinnen, in de gemeenschap van mensen, ontstaan (zelf)bewustzijn, vrije wil, en moraal, zaken die verder met gewone wetenschappelijke middelen kunnen worden uitgezocht, zoals ook Spinoza voorstond."

Op zichzelf een juiste constatering, meen ik. Inderdaad schreef Spinoza in het voorwoord van deel 3: "humanas actiones atque appetitus considerabo perinde ac si quaestio de lineis, planis aut de corporibus esset." Maar ik mis dat Spinoza juist aangeeft hoe in dat tussenmenselijke ontstaan (van (zelf)bewustzijn, vrije wil, moraal) we ons op het niveau van de eerste kennissoort bevinden; hoe we elkaar - via de verbeelding - de illusie van 'de vrije wil' [en méér] aanpraten. Spinoza probeert ons mee te nemen naar de derde kensoort hetgeen toch niet "met gewone wetenschappelijke middelen kan worden uitgezocht." 

Spinoza veel vergeleken met Shankara

Hoewel ik mijzelf in dit thema niet echt verdiep, wil ik in dit blog de geïnteresseerde wijzen op een onlangs op academia.edu gebracht artikel van

Shakuntala Gawde, "Monism of Shankara and Spinoza - a Comparative Study.' In: International Journal of Social Science and Humanities Research, Vol. 4, Issue 3, pp: (483-489), Month: July - September 2016 

This paper tries to study philosophical standpoints of Shankara and Spinoza in comparative manner. Though these two philosophers are from totally different cultures, their philosophical method has certain similarities. Eerder ook als PDF gbracht op www.researchpublish.com/

Lees verder...

Nog ruim twee weken dit blog...

Nog twee weken kom ik hier met nieuwe blogs.
Als Blogse.nl op 1 juli 2017 stopt (cf. blog), ben ik intussen verder aan het gaan op

                            http://bdespinoza.blogspot.nl/ 

Dat blog staat al klaar en u kunt het desgewenst al in uw favorieten oppnemen. 

Leon Kuunders actualiseert voor het einde van deze maand het archief van spinoza.blogse.nl dat hij plaatste op

                             http://blog.despinoza.nl/ 

Daar blijven alle eerdere blogs "voor eeuwig" bewaard! Ook dit internetadres kunt u het beste bewaren.

Deze berichten gaf ik al in het blog van 8 juni 2017 "Over de toekomst van het Spinoza.blog".

In het laatste blog hier, dat ik dinsdag 27 juni hoop te plaatsen, zal ik dit bericht nog eens herhalen. Leon Kuunders heeft dan de laatste drie dagen van juni voor de laatste archivering van spinoza.blogse.nl. 

 

Graphic Spinoza van vader en zoon Steven en Ben Nadler

Dit is wel even iets bijzonders... 

Ik ontdekte deze graphic nonfiction van vader en zoon Steven Nadler & Ben Nadler hedenmiddag door de signalering  in de Los Angeles Review of Books die over deze Graphic Spinoza schrijft: "Heretics! The Wondrous (and Dangerous) Beginnings of Modern Philosophy is a graphic history about Spinoza and the other thinkers of the 17th century who refashioned the way we think about the cosmos, the world around us, and ourselves." [cf.]

Steven Nadler & Ben Nadler, Heretics!: The Wondrous (and Dangerous) Beginnings of Modern Philosophy. Princeton University press, 2017  [cf.] Volgens Amazon en Bookdepository verschijnt het 13 juni 2017 {bij de laatste kost het incl. verzendkosten  €18,59]

          

Lees verder...

Zoeken op dit weblog

Sinds kort, dit voorjaar 2017, is Google Custom Search gestopt met het aanbieden van een zoekmodule voor websites. De vaste gebruiker zal de voorbije maanden tevergeefs via het zoekvenster, dat rechts boven te vinden was, hebben gezocht. Men kreeg het bericht dat Google Custom Search niet meer functioneerde. 

Daarom hier een advies hoe met gebruik van Google toch op dit weblog gezocht kan worden,

Type in Google uw zoekwoord(en) in, vervolgens een spatie en een : waarachter direct de url van dit blog. Enter en zie de resultaten!

Voorbeeld

Bryan Magee site:http://spinoza.blogse.nl/

Dit werkt ook op de gearchiveerde site; Google heeft deze intussen  verwerkt. Dat wordt dus:

Bryan Magee site:http://blog.despinoza.nl/ 

Nog eens over 'niet-vrije wil' en toch 'verantwoordelijkheid'

Aviva Dierckx wijst vandaag in haar wekelijkse #Spinoza Now op deze video van 27 jan. 2016, waarin de filosoof Derk Pereboom spreekt over "Free will and moral responsibility" en zich geheel plaats achter Spinoza's determinstische filosofie (betreffende causale bepaaldheid) en laat zien hoe dit samengaat met toch - a.hw. moreel - verantwoordelijk stellen. [Cf.] 

Lees verder...

Recent artikel over 'bewustzijn' bij Spinoza

Graag wijs ik op het volgende interessante artikel van

Oberto Marrama, "Consciousness, ideas of ideas and animation in Spinoza’s Ethics" in (forthcoming) British Journal for the History of Philosophy, Vol. 25, 2017, # 3, p. 506-525 - published online: 25 May 2017
Thema: "Mental Powers in Early Modern Philosophy." Guest Editors: Federico Boccaccini and Anna Marmodoro. 

Abstract
In the following article, I aim to elucidate the meaning and scope of Spinoza’s vocabulary related to ‘consciousness’. I argue that Spinoza, at least in his Ethics, uses this notion consistently, although rarely. He introduces it to account for the knowledge we may have of the mind considered alone, as conceptually distinct from the body. This serves two purposes in Spinoza’s Ethics: to explain our illusion of a free will, on the one hand, and to refer to the knowledge we have of our mind as something eternal, on the other. I contend, therefore, that we should not confuse Spinoza’s technical use of the notion of ‘consciousness’ with the ‘degrees of animation’ that he also evokes in the Ethics. Consciousness, for Spinoza, is neither a faculty, nor a property specific to certain minds or ideas. Furthermore, consciousness does not come in degrees. Indeed, Spinoza’s account of consciousness is not intended to differentiate kinds of minds in terms of awareness of their respective ideas.

Het laat zich bij Tandofline lezen. Ook is het PDF (alleen momenteel?) gratis te downloaden  - zie ook hier.

Lees verder...

Spinoza-tekeningen van Ewa Klos

       

Dit zijn fascinerende tekeningen van Spinoza van Ewa Klos die bij Alamy te vinden zijn.  

Lees verder...

Roman over de invloed van Spinoza's "ketterij" op de joodse gemeenschap in de 17e eeuw en tegenwoordig

Een paar dagen geleden, 6 juni, verscheen in Amerika een historische fictie, die - net als Vrij man van Nelleke Noordervliet uit 2012, hedendaagse met 17e eeuwse geschiedenis mengt én Spinoza centraal op de achtergrond heeft:

Rachel Kadish, The Weight of Ink, Houghton Mifflin Harcourt, June 6, 2017, 576 pages, ISBN-13: 978-0544866461 - Amazon

              

Ik heb het uiteraard nog niet gelezen, heb het nog niet in huis, maar stel uit diverse besprekingen voor dit blog alvast een signalement op. De recensenten zijn zeer positief en komen i.h.a. met vijf sterren. Enige grepen hieruit:

Lees verder...

Spinoza-buste van Harry Jackendoff

           

Deze hydrocal (=zeer hard gipsen) buste van Spinoza in antiek wit van Harry Jackendoff uit New Jersey, Verenigde Staten, is hier voor €73,99 plus verzendkosten te koop [er is één exemplaar]. Er is vast een liefhebber voor.

Lees verder...

Spinoza-cartoons van Solomon Grundy en Corey Mohler

Op 4 juni 2017 illustreerde Mark Linsenmayer zijn blog "Episode 165" over "Spinoza on Biblical Criticism (Part One)' met deze Spinoza-cartoon van Solomon Grundy [cf. wiki

Lees verder...

Recensie in NRC van Schuyt's Spinozaboek

Vandaag verscheen op de website van de NRC (dus waarschijnlijk vanmiddag in de krant) een bespreking door docent theoretische filosofie aan de sub-faculteit wijsbegeerte van de Universiteit Utrecht, Menno Lievers, van het boek van Kees Schuyt, Spinoza en de vreugde van het inzicht.

Titel van de recensie: Liefdevol worstelen met Spinoza. [cf.]
Schuyts "uitleg van Spinoza’s cruciale substantiebegrip" is volgens de recensent 'een worsteling."
Dit wordt aanleiding voor Lievers om zelf enige uitleg te geven over Descartes' substantiebegrip en Spinoza's doordenking ervan. Daarbij dicht hij Spinoza de opvatting toe "om gedachten op te vatten als verschillende manieren van bestaan van één geestelijke substantie, een universele geest." Die opvatting (over een soort Anima Mundi) tref je echter bij Spinoza niet aan.

Anders dan Hans Dijkhuis in Trouw [cf. blog van 16-03-2017] is Lievers minder tevreden over het boek. Ik haal nog dit aan uit de recensie: "Behalve dat Schuyts uitleg van Spinoza vaak moeizaam en onhelder is, staan er ook nogal wat slordigheden in dit boek." [...] "Het boek komt nu niet boven het niveau uit van een causerie voor een kring van Spinozisten. Het biedt enthousiasme, maar het verschaft geen helder inzicht."

Lees verder...

Over de toekomst van het Spinoza.blog

Moest ik gisteren over het einde van spinoza.blogse.nl berichten, daar Blogse.nl ermee stopt, intussen blijkt dat de in bijna tien jaar met zoveel interesse en aandacht geschreven blogs gelukkig behouden én goed bereikbaar blijven. Zie de resultaten van enige mailtjes die ik eraan wijdde: Lees verder...

Verschenen een nieuwe "Geschiedenis van de Joden in Nederland"

Even een kort signalement: 

Gelezen bij het Menasseh ben Israel Instituut. Op 22 mei j.l. vond in de Portugese Synagoge te A'dam de presentatie plaats van “Geschiedenis van de Joden in Nederland" onder redactie van Hans Blom, David Wertheim, Hetty Berg en Bart Wallet. Uitgeverij Balans [https://www.uitgeverijbalans.nl/]

Het is de opvolger van het boek waarover ik schreef in 't blog van  28-01-2013 Spinoza in de laatste "Geschiedenis van de joden in de Lage Landen".

Lees verder...

Blogse stopt: einde van spinoza.blogse.nl

U heeft het een hele poos zonder nieuwe blogs moeten doen: ik was wegens ernstige ziekte (waarover het m.i. geen zin heeft hier uit te wijden) niet in staat te typen, te mailen en te bloggen. Ik vrees dan ook dat ik vele bezoekers ben kwijtgeraakt. Voor hen die deze maand nog eens kijken of spinoza.blogse weer actief is, heb ik een vevelende mededeling. 

Net nu ik enigszins ben opgeknapt en van plan ben geleidelijkaan (zelfs vanuit het ziekenhuis) het werken aan dit Spinozablog weer op te pakken, lees ik de volgende mededeling van de provider van Blogse:

Lees verder...