Abel J. Herzberg over: Spinoza in Bergen-Belsen
Op 7 mei 2011 had ik een blog:
"Abel J. Herzberg (1893 - 1989) wat te denken van zijn sterke
verhaal over de Ethica?" Het ging over het verhaal dat hij in
zijn dankwoord bij de uitreiking van de P.C. Hooftprijs op 14 oktober
1974, vertelde over een oude vrouw die in het concentratiekamp
Bergen-Belsen de Ethica had gelezen. Ik gaf mijn redenen,
waarom ik aan de oprechtheid en waarheid van dat verhaal twijfelde.
Naar mijn gevoel had Herzberg het beschrevene geënsceneerd omdat het
hem goed uitkwam bij de boodschap die hij wilde brengen (dat haat
niets oplost). Voor de duidelijkheid: ik twijfelde er niet aan dat
hij bij iemand in het 'Vorzugslager' (het 'bevoorrechtenkamp') Bergen-Belsen de Ethica had aangetroffen, maar over wat hij daar
verder over beweerde.
En zie, tweeënhalf jaar later, op oudjaarsdag, ontving ik een e-mail met de tekst:
"Weet u niet dat de Espinoza episode ook in Tweestromenland onder 15 februari 1945 voorkomt? Ik begrijp niet waarom u aan de waarheid daarvan zou twijfelen."
De e-mail was afkomstig van Jack Santcross, de vertaler in het Engels van Herzberg's Tweestromenland tot: Between Two Streams - a diary from Bergen-Belsen (Tauris Parke, 1997, 2008)
Ik schrok: was mij ontgaan dat Herzberg dit verhaal al eerder had verteld? Maar hij had toch zelf in zijn PC Hooft-lezing gezegd dat hij het voor de eerste maal vertelde? (Zie die tekst in dat blog)
Ik ging direct dezelfde dag naar de bibliotheek om de drie delen van het Verzameld werk van Abel J. Herzberg te lenen. Die dag en Nieuwjaarsdag heb ik met veel genoegen een aantal van zijn werken herlezen. Over mijn bevindingen zal ik aan het eind van dit blog nog kort iets zeggen.
Maar als eerste keek ik uiteraard naar wat er stond in het Bergen-Belsen-dagboek bij 15 februari 1945. Ik geef hier de relevante passage uit Abel J. Herzberg, Tweestromenland. Dagboek uit Bergen-Belsen [Querido's Uitgeverij B.V., Em., 1950, 5e druk (e-book) 2013] mét de daarbij geplaatste eindnoot (in het verzameld werk voetnoot)
Dat was alles wat Herzberg erover in zijn uitgegeven dagboek had meegedeeld. Je kunt dus niet zeggen dat "de Espinoza episode" die Herzberg in zijn P.C. Hooft-lezing vertelde al in Tweestromenland voorkwam. Dat zou trouwens indruisen tegen zijn eigen mededeling dat hij die toen voor het eerst vertelde.
Ik heb alles nog eens goed
herlezen. En om weer helemaal in mijn vroegere bewondering voor
Herzberg te komen, herlas ik zijn Amor fati (1946) en zijn Brieven
aan mijn kleinzoon. De geschiedenis van een joodse emigrantenfamilie (1984) en nog hier en daar wat van zijn teksten. Op
basis van mijn waardering voor hem, heb ik hem indertijd verzocht mee
te werken aan een boekje, Hoezo te oud? over ouder worden
en zingeving dat ik hielp samenstellen bij gelegenheid van het
aftreden op l2 juni 1984 van mr. M. P. I. G. van Thiel na acht jaar
voorzitterschap van COSBO-Nederland, het Centraal Orgaan van de
Samenwerkende Ouderenbonden, waarvan ik directeur was. Tot mijn
vreugde voldeed Herzberg aan dat verzoek. Zijn tekst is jammer genoeg
niet opgenomen in het derde deel van zijn Verzameld werk, dat slechts
een selectie van zijn werk omvat. Ik vertel dit om duidelijk te maken
dat ik geen enkele aversie o.i.d. tegen Herzberg had - juist
integendeel.
Maar hoe ik mij ook opnieuw open stel voor die P.C. Hooft-rede en ik mij met de inhoud van zijn prachtige betoog kan verenigen - ik kan er niet omheen dat op mij de omkadering van zijn verhaal als iets kunstmatigs en door hem verzonnen en geconstrueerd overkomt. Niet dat hij die Ethica in de handen van een stervende vrouw had aangetroffen, maar al de rest. Ik neem trouwens aan dat ze al gestorven was, want haar vingers waren, zoals hij schreef, al verstijvend. En als het al waar is dat hij de pagina waar haar vinger in stak al te pakken had, het was dan toch zijn keuze van de zin die hij naar voren haalde, namelijk: ‘God heeft zich zelve lief met oneindige geestelijke liefde.’ Ik kan niet anders dan bij mijn eerste beoordeling te blijven.
Nu blijf ik hangen bij die passage in de noot: "Mooi onderwerp voor een proefschrift: Spinoza in Bergen-Belsen." Wat kan hij daarmee bedoeld hebben? Dat er in Bergen-Belsen veel van Spinoza werd gelezen en/of over Spinoza werd gesproken? Werd er een cursus over gehouden, zoals er door de gevangen in Vught wel colleges werden gegeven? In Amor Fati of Tweestromenland vertelt hij daar niet over. Heeft ooit iemand met interesse in Spinoza Abel Herzberg daarnaar gevraagd?
* * *
Tot slot nog even iets over zijn schitterende Brieven aan mijn kleinzoon. Het betreft werkelijk prachtige herinneringen aan het leven en het jodendom van zijn uit Rusland en Litouwen afkomstige grootouders. Ook bevat het mooie passages over het leven van migranten in hun verschillende werelden. Het hoort door zijn authenticiteit een plaats te hebben op lijstjes van migrantenliteratuur, die het tussenin leven van migranten schetsen.
In Amor fati dat ik vroeger al meermalen gelezen had, viel mij nu pas op, hoe hij ruim voor Hannah Arendt met haar typering van 'banaliteit van het kwaad' kwam (n.a.v. Eichmann die het aan eigen denken ontbrak), Abel J.Herzberg al in zijn verhaal "Scharführer X", het eerste in Amor Fati, schreef dat we ons niet moeten vergissen in zijn bijzonder misdadige aanleg. "Scharführer X is... niets. Hij is leeg. Men heeft hem idealisme toegedacht. Hij bezit dat niet. Men heeft hem opvattingen toegeschreven. Hij mist ze. Men heeft in hem tenminste vaderlandsliefde of nationaal enthousiasme willen ontdekken. Hij heeft er geen zweem van."
______
Foto Abel Herzberg - in 1982 genomen door Bert Nienhuis.


Reacties
Beste Stan,
Ik heb nog lang niet genoeg ego losgelaten om niets van me te laten horen en ik wil je graag vanuit de Himalaya groeten en je laten weten dat je Spinozablog ook in Nepal (door mij in ieder geval) met interesse wordt gelezen. Vandaag in Pokhahara aan de voet van het Annapurnamassief keek ik in een bootje vanaf het meer, voor mijn gevoel, bijna recht omhoog naar de witte toppen van de 8000ders, die zich op een rijtje scherp tegen de strakblauwe lucht aftekenden. Ik zou nu kunnen vertellen dat ik in de pieken de koppen van Spinoza, Kant, Hegel of Nietzsche zag, maar dat is niet zo; ik heb daar geen moment aan hen gedacht. Nu ik dit schrijf zal ik er morgenochtend bij zonsopkomst weer sprakeloos uit het raam van mijn kamer naar kijken en doordat ik het nu schrijf dan even aan "Morgenroete" van Friedrich Nietzsche denken en zelfs misschien even in dat boekje bladeren. Connecties/neurale stempels in mijn brein-etc. proberen te scheppen ?
Ik wil wel een beetje bij de les blijven en ook vermelden dat ik vroeger het boekje "Drie rode rozen" van Abel Herzberg las en op den duur vergat. In juni 2013 was ik in de buurt van BergenBelsen (eind jaren zestig was ik daar ook in de buurt om mijn militaire dienstplicht te vervullen) en heb een paar uur besteed aan gedenken en wandelen op dat zo belaste terrein. Veel Duitse schoolkinderen worden er langs een steen tussen andere verspreide stenen gevoerd die Anne Frank en en haar zuster moet gedenken. Men had een rij nieuwe graszoden in het paadje gelegd dat naar die steen voert en de (ogenschijnlijk willekeurige) plaats in de heide afgezet met roodwit politielint om verdere slijtage aan de bodembedekking te voorkomen. Onmiddellijk doemde het beeld van het graf van Jim Morrisson op Pere la Chaise in Parijs voor mijn geestesoog op. Ik doel hiermee niet ergens op; vraag mij eerder af wat en hoe ik (mijn hersens als rubricerend instrument) doe/ omga met mijn percepties. Overigens ben ik van mening dat ik niet samenval met mijn brein. Terug naar jouw blog: Ik kocht daarna in de boekhandel bij deze Mahnstaette een Duitse vertaling van het boek van Herzberg "Zwiestromland" en las het nog niet. Het ligt nu thuis op me te wachten en ik zal naar aanleiding van je blog opnieuw met het werk van Herzberg kennismaken.
Spinoza vergezelt mij wel zo nu en dan op deze trip in dit land waar uitingen van hindhuisme en boeddhisme naast elkaar bestaan en vele goden om de voorrang strijden (net als in het chaotische verkeer in Kathmandu) Vervuiling en smog en ziekte zijn hier weerzinwekkend. Ik heb de indruk dat de leer (als ik het zo noemen mag) van Bento d' Espinoza en de ethiek van de Boeddha Siddartha Gautama elkaar op een aantal punten niet veel ontlopen. Ook daar wil ik thuis nog eens in duiken en er op onze SKLbijeenkomsten wat van laten horen.
Voor 2014 vanuit Siddhi Manakamana: "May all your aspirations become true." ArisZ
aris zeilstra 02-01-2014 @ 17:05
Aris, ook een goed begin van 2014 om dat in Siddhi Manakamana te doen... Leuk dat je dit blog vanuit Nepal bezoekt - voel je je toch weer even verbonden met Nederland. Maar waarom gaat een Nederlander Abel J. Herzberg's "Zweistromland. Tagebuch aus Bergen-Belsen" lezen, als vorig jaar een nieuwe Nederlandse editie op de markt kwam?
Stan Verdult 02-01-2014 @ 17:20
Stan ik bedank je uit de grond van mijn hart voor deze informatie.
greenways 03-01-2014 @ 09:49
Stan, een poging tot een kort antwoord op je waaromvraag…
-omdat mijn ouders na de oorlog lange tijd niet naar Duitsland wilden of Duits wilden verstaan.
-omdat ik als dienstplichtig militair in 1969 daar in de Duitse Heide lag.
-omdat ik (als ik in de buurt ben) niet om BergenBelsen (en andere KZlagers) heen kan/wil.
-omdat ik mijn talenkennis bij wil houden.
-omdat ik niet kan overzien wat er allemaal verschijnt…
-omdat… zo kan ik nog wel even door gaan.
Als trainer gespreksvoering heb ik mijn studenten geleerd dat waaromvragen beter vermeden kunnen worden als je uit bent op betrouwbare antwoorden. Waaromvragen triggeren bij mensen vaak iets dat hen ertoe brengt zich te willen verantwoorden. Antwoorden op waaromvragen zijn daardoor vaak smoezen en hebben doorgaans een laag waarheidsgehalte.
Dat brengt mij weer op een flard van een tekst die ik vandaag las in de inleiding van een boekje van Jan Knol over Spinoza met een hoog waarheidsgehalte: "Hebben wij liefde voor iets wat eeuwig en eindeloos is, dan is ons geluk eeuwig en eindeloos. Het redmiddel waarop Spinoza doelt... (in TIE7, AZ)…vindt hij in het inzicht dat de geest met het geheel van de natuur een eenheid vormt."
Ik ga het hier natuurlijk niet hebben over wat waarheid is, maar wil wel nazoeken in welke context en situatie Spinoza in de TIE de woorden -redmiddel- en -gevaar- bezigt. Zo levert interactie middels je spinozablog mij steeds weer wat op. Met dank, ArisZ
aris zeilstra 05-01-2014 @ 16:32
Dank voor je wijze les, Aris. Soms drukt een waaromvraag alleen maar verwondering uit... En ja, we zijn ons, zoals Spinoza schreef, vaak wel bewust van ons streven, maar niet van de oorzaken ervoor. En daar komen we meestal ook niet goed achter.
Wat dat "redmiddel en gevaar" in de TIE betreft. De een leest er vervelende ervaringen in die Spinoza als koopman gehad zou hebben, volgens een ander zou het niet meer dan een retorische stijlfiguur zijn.
Stan Verdult 05-01-2014 @ 18:36