Adolph Ernst Kroeger (1837 – 1882) liefhebberde ook in Spinoza
A. E. Kroeger werd geboren in Schwabstedt (Schleswig-Holstein). Z’n vader was evangelisch priester die toen Adolph elf was met z’n gezin in 1848 verhuisde naar de VS, waar zij zich vestigden in Davenport (Iowa) in een zgn. ‘Lateinische Kolonie’ zoals Duitse immigranten in de 1840-iger jaren, die zich omschreven als "Freidenker" en "Lateiner”, ze vormden om elkaar Duitse literatuur, filosofie, wetenschappen, klassieke muziek en Latijn bij te brengen [cf. wiki]. Daar ontving Adolph Ernst dus een gedegen opleiding. Hij werd vertaler en schrijver die veel deed om de Duitse literatuur bekend te maken in Amerika. Hij begon bij een bank, maar nadat zijn vader in 1857 gestorven was, trok hij naar New York City, waar hij zich voor drie jaar als vertaler aan de New York Times verbond. Gedurende de Civil War diende hij in de staf van Gen. Frémont.

Zijn handtekening op zijn loyaliteitsverklaring van 12 jan. 1867 [cf.]
Daarna vestigde hij zich in St. Louis, waar hij journalistiek (o.a. als correspondent New York Times) en politiek actief was, maar z’n levensroeping was filosofie. Hij maakte vertalingen van Fichte (Science of Knowledge - Philadelphia, 1868; Science of Rights, 1869), Kant en Leibniz, en schreef talrijke essays voor tijdschriften, veel over Duitse literatuur. [Zie hier bij archive.org veel van zijn werk gedigitaliseerd]. Hij stierf in St. Louis (Missouri). [Cf. wiki]
In 1875 verscheen van hem een lang artikel over Spinoza
A. E. Kroeger, “Spinoza.” In: The Journal of Speculative Philosophy [Volume: 9, 3 [1875], p.
363-393 – (niet 263-293, zoals de Duitse Spinoza-bibliografie geeft)* – archive.org].
Uit het slot maak ik op dat hij enigszins geëxalteerd raakte en zo wellicht Spinoza niet helemáál begreep (of ik zelf heb er nog onvoldoende van begrepen en moet nog veel studeren…]. Hij zal behoorlijk door Fichte e.a. beïnvloed zijn, en dan krijg je dit (ik geef hier het slot van dat artikel):
“On the other hand, ecstasy unutterable! To be conscious of yourself as an absolutely self-subsistent, free, creative individual, a co-maker and builder of a wondrous universe, rising with every moment of your existence into newer and clearer shape and being, and when you turn by your own free choice your life from this your proper home with God to the other home of your theoretical faculty, whereby you realize it to your consciousness, to the world of nature ; to know that here there is no longer any secret and mystery for you; to see clearly every atom even of this home reflect in an infinitely varied way the reflected beauty of your own kingdom of God; to have all the possible modes of thinking of your mind always ready to apply to every phenomenon and collection of phenomena, and be able to gather the infinite representations of infinite wonders and beauties into their fundamental views, and these again in the phenomena of your own world of freedom in one grand view; to live day and night this eternal life hand in hand with God, He in you and you in Him ; not even to know the meaning of death, since an infinite free activity to become conscious must most assuredly receive birth, and is by that birth alone distinct from God, bat can never exhaust its activity, nor the self-consciousness of it, since the activity works infinitely new shapes and forms for that self-consciousness to be thus inaccessible to all the miseries, terrors, fears, and uncertainties of life; clear, determined, radiantly blessed in your own selfhood ; suflfering that agony of hell and sin only when you voluntarily enter it to help to achieve the redemption of men even as Christ did, — this is an existence so glorious that it cannot even ask itself seriously the absurd question of a why or a wherefore.”
____________-
*) Werd op mijn aangeven aldaar verbeterd.

