Continuum Compendium to Spinoza wordt Bloomsbury Companion to Spinoza

   

In de zomer van 2011 werd de Continuum International Publishing Group overgenomen door Bloomsbury Publishing. En zie, nu komt straks in november 2014 in de reeks Bloomsbury Companions als helemaal nieuw The Bloomsbury Companion to Spinoza.

Het wordt een verbeterde en aangevulde versie. Zo zal de vondst van het Vaticaanse manuscript van Spinoza’s Ethica erin worden verwerkt. En ik zie tot mijn vreugde dat er een uitgebreidere inhoudsopgave én een index wordt aangekondigd.
Met (stilzwijgende) dank aan Spinoza.blogse.nl? [Cf.]

Reacties

Behalve dat je tevreden was dat een aantal ingangen niet was opgenomen (door anderen gebruikte en in zwang geraakte benamingen), miste je er ook een paar.
Je hebt het compendium blijkbaar in je bezit. Is het 'attributum' item van Wiep van Bunge overeenkomstig zijn verhaal dat indertijd in de VSH reeks verscheen (dat attributen, overeenkomstig Gueroults opvatting, verschillende één-attribuut-substanties zijn)?
Worden ook oneindige modi en het oneindige verstand een beetje substantieel behandeld?
Als je zegt: koop en lees het zelf maar, soit.

Henk, ik moest je even laten wachten, daar ik het boek er uiteraard even bij moest halen en weer inkijken.
Wat het lemma Attributum betreft: dat krijgt een redelijk algemene en herkenbare behandeling. Zie wat ik er verder in dit blog over zei:

http://spinoza.blogse.nl/log/nog-eens-over-the-continuum-compendium-to-spinoza.html

In het lemma "Deus, Intellectus and Voluntas Dei" behandelt H. de Dijn de onmiddellijke en middellijke oneindige attributen, compact maar m.i. to the point.

Ik zeg niet "koop en lees het zelf maar", maar de prijs is wel behoorlijk gekelderd: in paperbackuitvoering is het straks voor €25,39 aan te schaffen bij bookdepository.

Wat ik mistte en niet aangevuld zie worden in de verbeterde heruitgave was een lemma over de "scientia intuitiva." Wat L. Spruit daarover behandelt in het lemma "Cognitio" vind ik onvoldoende. Kortom, dat vind ik wel een merkwaardige misser.

Dat komt omdat jouw blog, waarin intuitie meermalen diepgaand besproken is, als een tweede rangs bron wordt gezien en door vermeende specialisten dus niet wordt geraadpleegd, laat staan dat zij er in participeren.

Er is in deze kolommen al wel vaker iets gezegd over de afwezigheid op dit forum van 'vermeende specialisten'. Voor een deel is die afwezigheid wel te begrijpen.
1) Wetenschappelijke medewerkers van universiteiten hebben hun eigen fora. Daar leggen ze verantwoording af enz. Waarom zouden ze zich kwetsbaar maken buiten hun eigen professionele kring (behalve door het af en toe geven van een lezing voor geïnteresseerden)?
2) Wiep van Bunge schreef ooit (bij 'Everybody loves Spinoza') dat we ons geen overdreven voorstelling moeten maken van het aantal wetenschappers in Nederland dat zich meer of minder intensief met Spinoza bezighoudt. Hij noemde een aantal van hooguit vijf.
3) De blogs zijn overwegend informatief. Alleen als Stan een keer een probleem of een stelling poneert (zoals vandaag over TIE 33), is er aanleiding tot inhoudelijke discussie. Maar dat gaat dan toch vaak over subtiele interpretatieproblemen en close reading. En niet alle 'vermeende specialisten' houden zich op dat niveau met Spinoza bezig.
4) Wat denk ik ook scheelt, is dat dit forum geen plaats heeft onder de paraplu van de VHS.

Kortom, we zullen het er gewoon mee moeten doen.

Dat neemt niet weg dat ik denk, wat Wim ook zegt, dat deze mensen zeker af en toe wat kunnen opsteken van wat hier gezegd wordt.