De missie van Davide Monaco
Davide Monaco studeerde in 2012 af aan de Federico II universiteit van Napels en begon in 2014 aan de Universiteit van Aberdeen onder supervisie van Dr. Beth Lord aan het voorbereiden van zijn doctorsgraad. Hij schrijft: “I’m currently working on Spinoza’s theory of parallelism and monism and their relation: my research focuses on the compatibility of different interpretations of parallelism and their coherence with Spinoza’s concept of the uniqueness of substance.” [Cf.]
Al enige tijd gaat hij de wereld rond met zijn lezing: “A new account of the objective-formal distinction in Spinoza’s parallelism theory."
Deze lezing hield hij in Budapest tijdens First Budapest Seminar in Early Modern Philosophy, welke op 14 en 15 oktober 2016 werd gehouden [cf.]. Ook in Halle tijdens het Seminar in Early Modern Philosophy, die op 3-5 november 2016 werd gehouden [cf. en cf.]. Op 6 april 2017 zal hij hem geven tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de British Society fort he History of Philosophy die van 6-8 april aan de University of Sheffield zal plaats hebben [cf.]. En gisteren, zaterdag 18 februari 2017 gaf hij de lezing met deze titel tijdens het Dutch Seminar in Early Modern Philosophy IV dat dit weekend wordt gehouden [cf.].
Ik had al eens geprobeerd uit te vinden of hij zijn lezing al ergens, b.v op academia.edu had gepubliceerd, maar kon niets vinden. Chris Meyns die dat Seminar in Groningen bijwoont, bracht gisteren via een tweet iets van de hand out. De teksten die zij naast elkaar plaatste, zet ik hier onder elkaar. Ik ben nog aan het proberen om de finesses en merites van zijn boodschap tot mij door te laten dringen en te begrijpen.
Ik vraag me af of je echt kunt zeggen dat Spinoza het objectief-formeel onderscheid vervangt (als het ware) door een formeel-formeel onderscheid en dat doet in zijn parallellisme-leer zoals geformuleerd in 1/7 en zijn benadrukking van het één-ding-zijn ofwel de identiteitsthese in 2/7s.
Zie immers hoe in 2/8, direct daarna dus, het onderscheid formeel-objectief van belang is met het oog op 't localiseren van ideeën van niet-bestaande singuliere dingen resp. modi. Het onderscheid formeel-objectief blijft door Spinoza gehandhaafd; hooguit kun je zeggen dat hij het formeel-formeel onderscheid (van ding-modi en idee-modi) wat meer benadrukt.
Maar misschien geeft deze hand out nog niet voldoende zicht op wat dan het nieuwe zou zijn van "A new account of the objective-formal distinction in Spinoza’s parallelism theory."