Een wapen in de Spinozabestrijding

Je komt dit plaatje wel vaker in zwart-wit tegen, bijvoorbeeld zoals hier met het onderschrift 'Einst ein populäres Postkartenmotiv: Spinoza im Arm von Uriel Acosta (1585-1640). Dem Vorkämpfer des Liberalismus wurde großer Einfluss auf Spinoza zugeschrieben.'

Bij een artikeltje op een Joodse website over "Spinoza und der Spinozastreit", waarin een sympathieke korte terugblik op Moses Mendelssohn.

 Of een iets completere en fraaiere afbeelding (van hier en tevens groter in de fraaie verzameling van Benjamin Swartzberg (1890 - 1985).

Onlangs kwam ik het voor het eerst in kleur tegen.

                   Uriel d'Acosta instructing the young Spinoza.

Wellicht (zo veronderstelde de koper op zijn weblog) door een antiquair vandalistisch genomen uit het door R.H.M. Elwes vertaalde “Improvement of the understanding, Ethics and Correspondence of Benedict de Spinoza” (London: M. W. Dunne, 1901).

Het originele schilderij van Samuel Hirszenberg (Lodz/Polen 1865 - Jerusalem 1908) bevindt zich in het Louvre.
Van hem is ook deze Spinoza (van hier)

               

Maar van deze poster is een stukje afgesneden, en het is ook meer een 'look alike' zoals blijkt uit deze postcard uit ergens beginjaren 1900 die me authentieker voorkomt (de bespotting, het gebaar bij de deur van toegang weigeren) [van hier]:


A TALMUDICAL COLLEGE - From the painting by Samuel Hirszenberg (Nauczanie Talmudu, 1887) [van hier]

  

Hirszenberg’s “The Jewish Cemetery" (1892) (van hier)