Filosofische én theologische herwaardering van Spinoza's God

Deze video is 4 juli 2011 op Youtube gezet, maar was me eerder ontgaan. Graag neem ik hem op in dit blog. De volgende tekst hoort erbij:

Spinoza (1632-1677) is now remembered mainly as a philosopher. But he was also deeply concerned with religious and theological questions.
In this video, professor Tom O'Loughlin
of Historical Theology [Department of Theology and Religious Studies, University of Notthingham] talks with professor Agata Bielik-Robson of Jewish Studies. She argues that Spinoza has to be seen as presenting a particular view of the divine and as representative of a distinctive spirituality.

 

http://www.nottingham.ac.uk/theology/

Dat van de kabbalah hoeft er voor mij niet bij, en Spinoza moet ook niet als een 'joodse filosoof' gezien worden, maar voor de rest komt wat Agata Bielik-Robson hier over Spinoza's filosofie zegt dicht in de buurt van hoe ik hem almaar mee ga lezen en verstaan: hij was zeker geen atheïst en geen pantheïst, maar een volstrekte vernieuwer van een visie over hoe een 'scheppende' kracht in de natuur, in het universum als de grond ervan werkzaam is - en die je God kunt noemen. Een visie die tevens tot een volstrekt andere religieuze houding aanleiding geeft, en niet tot een volstrekt areligieuze houding - niet een houding tot een persoon, maar tot een achter- of inliggende grondkracht. Dat besef hoeft niet per se tot een mystieke spiritualiteit of spitituele mystiek aanleiding te geven, maar - wie weet - tot ooit inderdaad een amor Dei intellectualis.