Heeft Spinoza nog eerherstel nodig?
Naar aanleiding van het bericht dat de paus eerherstel voor kerkhervormer Luther overweegt, had Trouw gisteren een gesprek met twee leden van het zgn ‘theologisch elftal’. De vraag was: kan eerherstel wel, zolang praktijken waartegen Luther protesteerde, nog voortbestaan? Nee, vindt predikant Wim van Vlastuin. Er wachten nog anderen op rehabilitatie, zegt rabbi Elisa Klapheck.
Eén citaat
Een van de beroemdste joodse ketters is natuurlijk Spinoza. Elisa Klapheck: „Als er iemand eerherstel verdient, is hij het wel. Hij is door Amsterdamse rabbijnen in de zeventiende eeuw in de ban gedaan. Spinoza ontwikkelde vanuit het Oude Testament ruimte voor een seculier jodendom en legde zo de basis voor het moderne, democratische Europa, waar ook godsdienstvrijheid heerst. Zo profiteren ook orthodoxe joden nu van de inzichten van Spinoza. Het is alleen de vraag wie die ban nu zou moeten opheffen. Dat moeten moderne joden gezamenlijk doen door Spinoza’s denken in de joodse traditie te herintroduceren.”
Ik denk eigenlijk dat Spinoza door het moderne liberale jodendom feitelijk al gerehabiliteerd is. Ik verwijs ernaar dat Rebecca Goldstein met haar boek BETRAYING SPINOZA, vertaald als De onbekende Spinoza, The Koret International Jewish Book Award 2005-2006 won in de categorie 'Jewish Thought', een boek dat verscheen in 'the Jewish Encounters series'. Dan is daarmee voor mij voldoende duidelijk dat Spinoza in die kring volledig is gerehabiliteerd.
Maar toch...
'Joods eerherstel voor Spinoza'
DEN HAAG - De joodse gemeenschap moet de ban op de zeventiende-eeuwse filosoof Spinoza opheffen. Dat zegt rabbijn Soetendorp in het maandblad Kerk in Den Haag.
Spinoza werd in de zeventiende eeuw verbannen door Amsterdamse joden, volgens Soetenhorst omdat hij schulden had gemaakt. [..] een bericht van 06-07-2007 bij Radio TV West

