Heen en weer geslingerd door de film over Spinoza

Gisteren kregen we (d.i. de pers) in een goedgevulde zaal 1 in het Amsterdamse Pathé City Theater de film te zien die Robin Lutz maakte: Spinoza. Een vrije denker. Vooraf heb je de licht gespannen verwachting: hoe zal de film zijn? Achteraf, nu ik hem gezien heb, moet ik m’n geest opmaken: ja, hoe vond ik hem?

Mijn gevoelens zijn gemengd. Ik heb waardering voor de film, vooral vanwege het feit dát een grote documentaire film over Spinoza nu eindelijk gemaakt is. Ook over veel dat ons geboden werd, kan ik content zijn. Maar…  Het grote enthousiasme kan ik niet opbrengen, merk ik; daar telt de film veel te veel merkwaardige eigenaardigheden voor. Ik realiseer me echter dat die merkwaardigheden waarschijnlijk alleen een kenner van leven en werk van Spinoza opvallen. Het lukt mij uiteraard niet de film te beoordelen voor de groep waarvoor hij vooral bedoeld zou zijn: het onderwijs. Mogelijk dat hij daar geschikt voor is.

In het verlengde van mijn recente blogs over Spinoza’s begeerte-definitie citeer ik hier de slotwoorden van zijn explicatio: die eindigt met resulterende gevoelens die “niet zelden zozeer met elkaar in strijd zijn, dat de mens op alle manieren her en derwaarts wordt geslingerd en niet weet waarheen hij zich zal wenden” [… non raro adeo sibi invicem oppositi sunt ut homo diversimode trahatur et quo se vertat, nesciat]. Ach, zo erg was het nou ook weer niet, maar toch, iets “heen-en weer geslingerd” ervaar ik wel.

 

De film is opgezet met gebruikmaking van heel diverse elementen die vakkundig tot een aangenaam gevarieerd geheel zijn gemonteerd. Meest opvallende van die elementen is wel de acteur Rowin Prins die, uitgedost als Spinoza met z’n brede bos haar, een lange bruine mantel en schoenen met grote zilveren gespen rondloopt, vooral veel loopt. Hij loopt door bos en langs oude muren. We zien hem hier en daar zitten en ernstig kijken, terwijl een voice over vertelt wat hij denkt. Spinoza is altijd alleen, nooit horen we hem met iemand spreken, ook niet als hij eens samen met iemand is (Steno, Christiaan Huygens). Dat geeft al met al een enigszins vervreemdend beeld van iemand die wel in de 17e eeuw in Nederland verbleef, maar overal uiteindelijk een buitenstaander bleef. Als enige loopt hij door schilderijen waarvan van figuren 3D-animaties zijn gemaakt, die verder niet bewegen. Die 3D-animaties zijn een tweede belangrijk en steeds terugkerend ander element in de film, waarmee duidelijk een beeld van de 17e eeuw wordt opgeroepen. Verder krijgen we sprekers in beeld, prof. Dr. Wiep van Bunge vooral, die op historische locaties in beeld komt, lopend, staand of zittend en vertelt over Spinoza’s leven en iets over zijn denken.

Na wat drukke beelden van treinen en vliegtuigen en jachtige steden die de film openen waarbij de voice over het zoeken van de Spinoza van de TIE naar blijvend geluk overbrengt, bevinden we ons in Rome, in de bibliotheek van het Vaticaan, waar een bibliothecaris aan Van Bunge, de filmers en dus ons, met witte handschoentjes het enige en goed bewaard gebleven manuscript van de Ethica toont. Maar zij wil er niet over spreken. Er mogen geen vragen worden gesteld over hoe het manuscript in het Vaticaan terecht kwam en wat de Congregatie van de geloofsleer of de Inquisitie ervan vond. Dat geeft de film meteen een beetje lading van suspense. Van Bunge vertelt daarna, buiten zittend onder een boom, het verhaal van hoe Nicolaus Stensen die vroeger in Leiden had gestudeerd en met Spinoza bevriend was geraakt, naar Italië was gegaan waar hij katholiek en bisschop werd, het Ethica-manuscript aan Tschirnhaus had weten te ontfutselen, waarna hij het begeleid van een waarschuwing aan de Romeinse Inquisitie had overhandigd. Die opening zette meteen duidelijk neer dat met Spinoza daar in Holland een zeer gevaarlijk denker rondliep - gevaarlijk althans voor het gelovige establishment.

Daarop begon de vertelling over het begin van Spinoza’s leven en volgden beelden van de majestueuze Portugese Synagoge in Amsterdam. Bento bevond zich achter een aantal hedendaagse synagogegangers, we hoorden een rabbijn en onderwijl vertelde de voice over van de vragen die Bento zich stelde over wat er waar zou zijn van wat de rabbijnen vertelden over God en de Bijbel. Dat dit zich allemaal in de verkeerde synagoge afspeelde duiden we de makers niet euvel – mooie beelden zijn er daar te maken. Daarna las de liberale rabbijn Soetendorp de eerste regels van de cherem, waarna we van hem vernamen dat de banvloek heden ten dage nog steeds zo begint. Aan de orde komt dus niet dat het hier om de felste banvloek ooit ging - een volgens welke verzoening niet mogelijk was. Ach, misschien is dat een kleine concessie aan de Joodse Omroep die de film straks gaat uitzenden?

Vervolgens zien we Spinoza door een schilderij lopen van het 17e eeuwse Amsterdamse Stadhuis dat twee jaar voor Spinoza’s ban ingehuldigd werd, maar toen nog niet geheel gereed was. En daarna liep hij door het huidige Paleis op de Dam. Of Spinoza daar ooit geweest is, is niet bekend. Vervolgens vertelde Wiep van Bunge, gezeten voor ergens een oude boekenwand, over de school van Franciscus van den Enden bij wie Spinoza Latijn leerde en door wie hij over Descartes hoorde.

Daarna loopt Spinoza over de joodse begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel, waar hij afscheid neemt van de graven van  zijn ouders. Dat gebeurt niet bij de echte grafstenen die er nog liggen, maar bij wat grotere grafmonumenten die nu eenmaal wat filmgenieker zijn. Ook dat zij de filmers vergeven.

Vervolgens krijgen we een aardige scene van een kleine door een paard voortgetrokken trekschuit richting Rijnsburg – Spinoza staand op de voorplecht tegen een mast. Een fraai beeld al met al. Zulke scenes krijgen enige tijd, want ja je gaat al de moeite ervoor niet tekort doen met een korte flits – begrijpelijk. Daarop volgen beelden van universiteitsstad Leiden. We zien hoe Nicolaus Stensen iets aan het ontleden is, op zoek naar de functie van hart en bloedvaten, terwijl Spinoza toekijkt. Het geeft de suggestie dat Spinoza in Leiden studeerde, maar goed, er wordt door sommigen verondersteld dat hij mogelijk als toehoorder er colleges volgde; als student ingeschreven is hij er niet. Ook hierbij wordt door Steno en Spinoza niet met elkaar gesproken – een duidelijke en volgens sommigen verstandige keuze van de filmmaker.

Hierna vertelt prof. Dr. Hagoort iets over het hedendaagse hersenonderzoek en spreekt hij zijn bewondering ervoor uit hoe Spinoza al in de 17e eeuw begrepen had dat alles onderworpen is aan wetten van de natuur, zodat de vrije wil (die iets buitennatuurlijks zou zijn) niet bestaat, iets waar de hedendaagse neurowetenschappers ook op uit komen. Wat ik wel nogal storend vond, juist in een film over Spinoza, was dat Hagoort hersenen en verstand steeds door elkaar gebruikte, als waren het equivalenten. Zeer onpassend waar het bij Spinoza om attributief verschillende uitdrukkingen gaat die niet zo maar achteloos op een hoop gegooid kunnen worden. Een ernstige misser; hier bleek Hagoort toch niet de ware deskundige! *)

 

We zien vervolgens Spinoza in z’n huis in Rijnsburg bezig met slijpen van lenzen. Je vraagt je af hoe er van zo’n wankel en wiebelend apparaat goeie lezen kunnen voortkomen. Aardig is hierbij om te weten dat Robin Lutz om deze scene zo authentiek mogelijk te laten zijn, speciaal een replica had laten bouwen van zo’n 17e eeuwse slijpmolen. Die bevindt zich nu in het Spinozahuis waar hij de eerdere ongeloofwaardige 19e eeuwse slijpbank vervangt. Het zegt iets over de intentie om Spinoza zo authentiek mogelijk te benaderen. Chapeau!

Daarna zijn we in Voorburg, de volgende plaats waar Spinoza inwoonde bij de schilder Tydeman. We zien Wiep van  Bunge in de Kerkstraat, maar we weten niet op welk nummer Tydeman precies woonde. We zien in de verte de kerk waar Tydeman kerkte en waar hij betrokken raakte bij een geschil tussen rekkelijken en preciezen bij het aanstellen van een nieuwe dominee. De ‘atheïst’ Spinoza wordt van bemoeienis ermee beschuldigd. We horen over de pest en Spinoza’s tijdelijk verblijf in Schiedam. Van de eerste Engelse oorlog krijgen we beelden te zien en harde kanonschoten te horen van een zeeslag, beelden die waarschijnlijk zijn ingekocht van een andere, kennelijk higher budget film.

We zien Spinoza schrijven en horen de ganzenpen krassen over het papier. We horen hoe hij over het gevaar van theologische invloed op de politiek schrijft en de status van de Bijbel flink relativeert. Dat boek, de Tractatus Theologico-politicus, waarover we wel vernemen, krijgen we niet in beeld, net als eerder niet de PPC. Dat beschouw ik als een behoorlijke misser. Als je voor een film als deze op zoek bent naar dingen die je kunt laten zien uit Spinoza’s tijd, zijn het toch allereerst deze boeken, waarvan er meerdere overgebleven zijn. Toen ik naar de reden vroeg, waarom die niet getoond werden, zei Lutz dat het misschien iets voor een vervolgfilm was… Een slap antwoord om niet te hoeven toegeven dat hij en zijn eerste adviseur (Van Bunge) daaraan kennelijk niet hadden gedacht. Maar daarmee mistten ze in mijn ogen een kern: Spinoza –  dat zijn zijn boeken!

We krijgen daarna beelden van een nachtelijk Hofwijck met een gigantische maan aan een heel aparte hemel, waar we Christiaan Huygens door een kijker zien kijken met Spinoza aan zijn zijde. De telescoop op een statief is duidelijk uit een veel latere tijd. Niet alle scenes zijn even authentiek. Ik vermoed dat geen museum een 17e eeuwse telescoop heeft willen uitlenen en kan er begrip voor opbrengen dat Lutz niet ook een replica van zo’n telescoop kon laten maken; zo groot zal z’n budget niet geweest zijn. Prof dr. Vincent Icke gaf een fraaie uitleg over het verschil van het natuuronderzoek van Huygens en van Spinoza: de eerste richtte zich op het heelal en z´n hemellichamen, de tweede op de mens en z´n gedachten en op de vraag: waar komen onze gedachten vandaan – beide gingen uit van hun heelal.

 

Hierna loopt Spinoza weer door een 3D geanimeerd schilderij van Den Haag en vertelt Wiep van Bunge vanaf de achterzijde van het luxe herenhuis van Johan de Witt over de toestand van de Republiek in die tijd en vertelt de voice over ons dat na de inval in 1672 door de Fransen “het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos” was. De redeloosheid van het volk werd uitgebreid getoond met de gruwelijke beelden van de moord op de gebroeders de Witt. “Ultimi barbarorum!” Hoorden we dat Spinoza zeggen die we zagen van achter een glas-in-lood raam? Het zouden z’n enige eigen woorden geweest zijn, maar ook dat zal de voice over wel geweest zijn.

En dan, tot slot, bevinden we ons ineens in Washington en wordt ons als apotheose voorgeschoteld hoe Spinoza als eigenlijk wel de grondlegger van de machtigste democratie ter wereld zou kunnen worden gezien, althans van de Onafhankelijkheidsverklaring van 1776 die geïnspireerd zou zijn door het Plakkaat van Verlatinghe uit 1581 - Nederlandse onafhankelijkheidverklaring (waarmee Spinoza uiteraard niets van doen had). De Declaration of Independence werd grotendeels opgesteld door Thomas Jefferson en die had Spinoza’s Ethica in zijn bibliotheek. Dus. [Preciezer: de Opera Posthuma en  de Tractatus Theologico-politicus. [cf. blog]  


De toenmalige ambassadeur in de Verenigde Staten, Rudolf Bekink, mocht voor het imposante Jefferson Memorial vertellen over zijn trots hoe de Nederlandse Spinoza toch maar de Founding Fathers geïnspireerd had.
Het is een nogal overdreven zwaar aangezet einde van een film die op vele momenten authentiek en geloofwaardig overkwam, maar hier toch wat uit de bocht vloog.

Hoewel ik, zoals mocht blijken, nogal wat erop aan te merken vind, ben ik toch blij dát deze film gemaakt is en een verdere interesse in de filosoof die dat meer dan waard is, kan aanwakkeren.

Op 16 september is de première in Pathé Buitenhof in Den Haag.

Daarna zal de film te zien zijn in een 13-tal Pathé bioscopen. Wacht niet te lang met het kopen van een kaartje zou ik aanraden, want het lijkt me niet een film die wekenlang geprogrammeerd zal worden.

Op zondag 22 november zal om 13:00 uur de film integraal de hele 90 minuten lang worden uitgezonden door  de Joodse Omroep. Op vrijdag 27 november wordt hij om 14.20 uur herhaald.

_____________

Voor de duidelijkheid, om geen vergissing de wereld in te helpen: de aankondiging van Spinoza op de gevel van het City Theater (bovenaan), heb ik zelf erin aangebracht. 

De Musicalsites had op 9 sept. 2015 een gesprekje met Rowin Prins over zijn Spinoza-rol.  

______________________

*) Toevoeging 4 november 2016

Zie hoe n.a.v. de toekenning van een Gouden Dolfijn aan de film op de website van het Max Planck Institute for Psycholinguistics waarvan Hagoort directeur is, hij een aanhanger blijkt van het "Wij-zijn-ons-brein-isme".

"The focus of the documentary is on Spinoza’s main question of who we are and where we could find something that resembles the soul in the human body. MPI director Prof. Peter Hagoort provides neuroscientific insight into this question by focusing on the working mechanisms of the human brain. Hagoort emphasizes the complexity of the 100,000km of connections between the neurons that make up the human brain, and how these connections determine who we are. Hagoort highlights that the questions of where the human soul is or whether humans have a free will can be reduced to the evidence we obtain from neuroscience. Based on this evidence, concepts like free will or the existence of a soul could be explained by the biological underpinnings of the neuronal architecture of the human brain."

       
Still van prof. Peter Hagoort, directeur Max Planck Institute for Psycholinguistics, als deskundige in de film Spinoza, een vrije denker.

Reacties

Kennelijk is Spinoza in het Vaticaan nog steeds 'hot stuff'' (en terecht!): niet over praten! Zo te lezen heeft Jonathan Israel's 'radicale' verhaal de apotheose geinspireerd. Ik ga hem toch zien!

Grappig dat je dat zegt, Rik, dat Jonathan Israel die apotheose heeft geïnspireerd. Dat merkte ik ook op tegen Henri Krop na de film, maar hier aarzelde ik om dat verband te leggen. Zit iets in.
Ga 'm wel zien - eigen oordeel eerst.

Beeldcommunicatie is heel wat anders dan het talige gedoe. Dat weet ik al lang (sorry) Ik heb mij toegelegd op filmanalyse en maak mij geen illusies over wat talige apostelen hiermee kunnen. Laat die mensen rondtollen in hun talig debat (dat kan overigens best interessant en zinnig zijn) maar het schiet steeds tekort, zoals alles wat we bedenken. Beeldcommunicatie schiet natuurlijk ook tekort, maar val me niet lastig met argumenten over de drie niveaus van kennis bij BdS. Out of the box; Intuitie is niet het hoogste niveau van kennis (echt 17e eeuws hiërarchisch) maar het eerste.
Nu hoeft het eerste niet noodzakelijk het beste te zijn, maar wie weet wel het beste uitgangspunt. Dat ga ik nog eens onderzoeken als ik klaar ben met mijn huishoudelijke taken (afwas en bed opmaken)

Heel benieuwd naar de film...Herzlich ArisZ

PS. Mijn imaginatio is mij veel meer waard dan mijn ratio. Mijn intuïtie is de beste gids die ik mij kan wensen...

Aris, u verkoopt hier ook klinklare onzin.

Daar zit wel wat (voor me) in. Dank heer Klever, voor de terechtwijzing.
Zoals Spinoza al schreef (E III 46) Ebrietas est immoderata potandi Cupiditas, et Amor. Gepaard met Poenitentia et Tristitia... (E III 27) Ik zal er een poosje het zwijgen toe doen om er over na te denken.

Aris,
Poenitentia (berouw) kun je niet aan Tristitia (droefheid) toevoegen of erbij optellen ('et'), maar IS ('est')droefheid (vergezeld van de idee van een of andere daad, die wij menen uit vrije wil gedaan te hebben. 3/27). Ter overdenking tijdens je zwijgperiode...

Beste Stan,
Heb je ook nieuws over de DVD? Ik wil hem meteen bestellen.
Waarschijnlijk zal die pas, om begrijpelijke redenen, te krijgen zijn nadat hij in alle bioscopen gepasseerd is.

Nee, Sven, voor zover ik weet is hij nog niet verkrijgbaar en zal hij later gepubliceerd worden. Zodra ik meer weet, zal ik erover berichten.

Dank Stan; weer wat geleerd…Ik moet ook niet pretenderen latinist te zijn; kan mij beter in het Nederlands uitdrukken. Een zeer vrije vertaling door mij van E III 46 zou kunnen zijn: Als de wijn is in de man is de wijsheid in de kan.
Vandaag schrijf ik vanuit een Hotelzimmer mit Spreeblick en heb ik mijn slechte gewoonten (zonden kan ik ze niet meer noemen) overdacht in een weldadige septemberzon op het bovendek van een rondvaartboot in Berlijn. Dan valt het allemaal gelukkig wel mee.

De première van de docufilm 'Spinoza, een vrije denker' heb ik op 16 september 2015 mogen bijwonen in het Pathé-filmtheater te 's-Gravenhage. De film heeft op mij een diepe indruk gemaakt, omdat zij op zo indringende wijze de grootheid van deze Hollandse filosoof toont. Van het bezoek aan het Vaticaan tot de herdenking van de Amerikaanse onafhankelijkheid is het een aaneenschakeling van zeer diverse beeld- en geluidelementen, die alle aantonen wat het betekent als een mens in staat is om zelfstandig en emotioneel, maar ook en vooral rationeel te denken. Prachtig gefilmd, heel goed geluid, schitterende animaties met gebruikmaking van Hollandse schilderijen, life action in authentieke omgevingen, goede uitleg in de achtergrond van onder meer Robin Lutz zelf, opnamen in de synagoge, scènes van vlootgevechten en van het Haegsche gepeupel bij de moord op de gebroeders De Witt, nota bene op hetzelfde Buitenhof als waar de film werd vertoond, en nog veel meer.
Een meesterwerk van de eerste orde, Baruch d'Espinoza waardig!

Ik vond het een waardeloze film met heel veel onsamenhangend beeldmateriaal en filmisch een dieptepunt. Maar filosofisch ook. Ik ben helemaal niet over Bunge te spreken. ik heb zelden een zoutelozer commentaar op Spinoza gehoord. Hij mag dan gelden als een specialist, geef mij maar het boekje van Wim Klever over de Verbetering van het Verstand, een onderschat kleinood waarin een full-fledged gedragswetenschap avant la lettre wordt gepropageerd, waarvan Spinoza de Urheber is.
Ik snap werkelijk niet waarom er geen jonge, vitale deskundige filosoof is (Klever is daar te oud voor nu) die Spinoza zo neerzet dat het klip en klaar is wat hij maatschappelijk maar ook wetenschappelijk heeft betekend. Hij was volgens mij de filosoof die in feite het einde van de filosofische speculatie aankondigde en pleitte voor het radicaal onderzoeken van het menselijk gedrag. Niet alleen de natuur maar juist de mensen zelf en hun gedrag moeten zonder meer aan wetenschappelijk onderzoek worden onderworpen. moraal is altijd down there...daar beneden zijn mensen die op het rechte pad moeten worden gebracht. Spinoza zegt daarentegen en ook een beetje richting Descartes: de passies zijn alleen in een gemeenschap van mensen die de waarheid zoeken op,order te brengen. Want zij motiveren wel primair....zonder passie geen gedrag!
Heb ik het mis....tell me!