Henry St John, 1st Viscount Bolingbroke (1678 - 1751) vergeleek volgens Gfrörer Spinoza met een nar!
In het vervolg op het blog over Gfrörer dit blog over Bolingbroke, de vrijdenker die Gfrörer in zijn Geschichte des achtzehnten Jahrhunderts behandelt.
Bolingbroke, een Engelse politicus en politiek filosoof, republikeins denker, leider van de Tories, ondersteunde hoewel hij antireligieus was en niets moest hebben van theologie, toch de Kerk van Engeland in politieke zin. Hij steunde de (eerste) Jacobitische opstand van 1715 die de nieuwe koning George I wilde onttronen, waarna hij naar Frankrijk moest vluchten om er in ballingschap te leven. Hij raakte er bevriend met Montesquieu, die hij al in Engeland had leren kennen en kwam ook in contact met Voltaire. In 1723 mocht hij weer terugkeren naar Engeland.
Was vrijdenker Bolingbroke Spinozist?
In de boeken van Jonathan Israel valt diverse malen Bolingbroke’s naam: hij verkeerde in republikeinse vrijdenkerskringen, vooral in z’n Franse periode. Toch speelt hij in Israel’s boeken slechts een bijrolletje. Te lezen is in Verlichting onder vuur dat hij schreef dat een ‘absolute democratie’ ‘zowel tirannie als anarchie’ brengt (p. 297), dat volgens hem ‘de wezenskenmerken van de Britse vrijheid’ bestaan uit ‘vrije verkiezingen, het regelmatig vernieuwen van het parlement en de integriteit en onafhankelijkheid ervan.’ (p. 421) Het meest over hem vinden we in Democratic Elightenment, waar op p. 457 te lezen is dat Jefferson via de Schotse professor William Small een manier van denken leerde kennen die hem onder meer naar Bollinbroke leidde. Dan: “The exact extent to which Bolingbroke drew his outright rejection of miracles and theory of ‘imposture’ and priestcraft as well as his ideas about Bible, religion, and the relationschip of politics to religion directly from Spinoza – and his questioning of the justice of the biblical God, from Bayle – rather than Toland and Collins, remains open to dispute. What is incontestable is that his system was broadly ‘Spinozistic’ in the eighteenth-century sense, not Lockean. The same applies to Bolingbroke’s doctrine of the equal status of all men and peoples before ‘Natures’ God’.
* * *
“Nicht besser behandelt Bolingbroke die neuesten Philosophen. Spinoza erklärt er zusammt seiner Substanz für einen Narren. Insbesondere verhöhnt er den Hannoveraner Leibnitz, der ihm als Schützling König Georgs I doppelt verhaßt war.
* * *
Terug naar Bolingbroke zelf. Zo vaak vermeldt hij de naam van Spinoza niet in zijn werk. Hier een passage uit The philosophical works of Henry St-John, Lord Viscount Bolingbroke: in five volumes, Volume 1 (1754), waarin je duidelijk de visie van Bayle hoort doorklinken, én waarin Spinoza simpelweg wordt misbegrepen als materialist:
"Spinoza, indeed, acknowledged but one substance, and that matter; as absurdly as others have acknowledged but one substance and that spirit. On the principle of the former, the vegetative, the sensitive, and even the rational, soul can be nothing else than matter differently sermented and subtilised in systems of it differently organised; for which opinion whatever is said, should be said, and might be said, without admitting the principle of Spinoza in it's full extent; without supposing God a material being, from whence the most absurd consequences would follow; and without denying his existence, which would imply, if that be possible, more. But the general run of opinion assumes the soul to be a spiritual substance, and a spiritual substance to be unextended, indivisible, and therefore immortal. Now this assumption helps the hypothesis so little, that the extravagancies fancy builds on it are as great, and the difficulties opposed to it perhaps greater, than when the soul was deemed material by some christian, as well as pagan philosophers; for that it was so your learned friends will, I am sure, confess. Many notions, extravagant and fantastical to the utmost, might be cited. Can there be any thing more extravagant, or that implies contradiction more grofly, than to divide this indivisible substance, like the mystic divines, who had a precedent for it in that mystic philosopher Plato, into an upper and lower part? The good madmen mean well, no doubt: but there is reason to suspect that, among their disciples, the lower part of the soul and the body are much defiled by imagination, and sensation too, whilst the purity of the upper part, where the understanding and the will reside, preserves the conscience in a most heavenly tranquillity." [p. 200-201 - google.books]
Hebben we hier met een Spinozist te doen?
_____________
Viscount Bolingbroke op en.wikipedia
“Die sogenannte Metaphysik welche man für die Wissenschaft der Wissenschaften ausgibt, kam durch Aristoteles in die Mode und ward durch scholastische Gehirne zu einem unermeßlichen Garne ausgesponnen. Aber solche Weisheit sollte man meines Erachtens den spitzfindigen Schülern des Herrn Leibnitz und andern deutschen Geistern überlassen, die in Misthaufen nach Gold graben. Diese mögen sich auch fürder damit abgeben, durch langweilige Begriffsbestimmungen zu verdunkeln, was an sich klar war, sie mögen ihr Wörterbuch barbarischer Kunstwörter erschöpfen, um ein unverständliches Kauderwelsch fortzupflanzen, das sie als höhere Wahrheit auf den Markt bringen. Leibnitz einer der eitelsten Sterblichen, ganz in Luftgespinnsten verloren, ein Mann, der so unverständlich ist, daß kein Mensch glauben kann, er habe sich selbst verstanden, schilt Locke einen oberflächlichen Philosophen. Aber was hat sich begeben? Des Einen Philosophie brach sich Bahn zu allgemeiner Anerkennung, die des Andern hat nie Ueberzeugung erwirken können, sie hat denen, welche thöricht genug waren, ihre Zeit mit ihm zu verderben, nicht das Mindeste genützt" u.s.w. (Bd II, p. 497)


Reacties
Israel's plaatsing van Locke tegenover Spinoza is door ondergetekende effectief onderuit gehaald. Zie "Locke's vermomde en miskende Spimozisme". Terecht zag Bolingbroke geen oppositie tussen beiden, wat uitgebreid zal worden gedocumenteerd door M. Stewart's "Nature's God. The heterox origin of the American Revolution" (forthcoming).
Wim Klever 02-12-2012 @ 22:19
Ik wist dat deze reactie zou komen...
Of Bolingbroke wel of geen oppositie tussen Spinoza en Locke zag, zoals Israel waarneemt, weet ik niet; dat is uit wat ik hier breng niet op te maken. Ik zie nu dat ik nog vergeten ben een tekstje van Bolingbroke zelf te citeren; dat voeg ik later nog toe.
Stan Verdult 03-12-2012 @ 00:24
De beoogde tekst van Bolingbroke zelf aan het blog toegevoegd.
Stan Verdult 03-12-2012 @ 12:27