Johann Rosenmüller (1619 - 1684) tijdgenoot van Spinoza...
… die Spinoza niet bekend geweest zal zijn, net zoals hij de meesten van ons in onze tijd ook niet bekend is, overvleugeld als deze eertijds belangrijke componist van religieuze muziek uit de barok is door componisten als Heinrich Schütz, Johann Jakob Froberger of Dietrich Buxtehude; laat staan Johann Sebastian Bach die zes maanden na Rosenmüller's overlijden geboren zou worden.
Wikipdia
leert ons: Johann Rosenmüller studeerde aan de theologische
faculteit van de Universiteit Leipzig, waar hij in 1640 afstudeerde.
In 1651 werd hij organist van de Nikolaikerk in Leipzig, en later ook
van de Thomaskerk. Ook werd hem toegezegd dat hij de cantor van de
Thomaskerk zou opvolgen. In 1655 werd Rosenmüller echter beschuldigd
van ontucht met koorknapen. Hij werd gevangengezet, maar kon vluchten
naar Venetië. In Venetië werkte Rosenmüller als trombonist aan de
Basiliek van San Marco en als componist. Hij noemde zich daar
Giovanni Rosenmiller. Hij werkte ook als kapelmeester aan het
Ospedale della Pietà in Venetië, een weeshuis voor meisjes. In
Italië vond de synthese plaats tussen de Duitse en de Italiaanse
muziekstijlen die Rosenmüller tot een beroemde en invloedrijke
componist heeft gemaakt. In 1682 keerde Rosenmüller terug naar
Duitsland als kapelmeester van Hertog Anton Ulrich van
Brunswijk-Wolfenbüttel. Op 10 september 1684 stierf hij in
Wolfenbüttel. Rosenmüller heeft vocale en instrumentale werken
gecomponeerd. Hij werd onder andere beïnvloed door de muziek van
Giovanni Legrenzi, Francesco Cavalli, Arcangelo Corelli en Heinrich
Schütz. [Uitgebreider op de de.wikipedia]
Fünf Szenen aus dem Leben Spinozas
Ik
kom op deze Rosenmüller daar van de Duitse pedagoog, journalist en
schrijver Fritz Droop (1875 - 1938) in Siegfried Hessing (Hrsg.),
Spinoza. Dreihundert Jahre Ewigkeit. Spinoza-Festschrift 1632 –
1932 is opgenomen
“Fünf Szenen aus dem Leben Spinozas.” Dat begint met de
toneelaanwijzing dat er door het geopende venster religieuze muziek
uit de eerste helft van de 17e eeuw klinkt, n.l. de Kirchenkantate
für Harmonium oder Streichinstrumente von Johann Rosenmüller
(1620-1684). Over dat stuk van Droop hoef ik het verder niet te
hebben, maar wel is het aanleiding om hier wat Youtubevideo's met
muziek uit Spinoza's tijd binnen te halen:
Johann Rosenmüller's Siehe an die Werke Gottes, (uit: Kernsprüche, Leipzig 1652) – uit het concert Guerre et paix au temps du baroque en Europe (1613 – 1713) van Hespèrion XXI & La Capella Reial de Catalunya gedirigeerd door Jordi Savall, gegeven in het kader van het 8e Festival Musique et Histoire pour un Dialogue Interculturel à l'Abbaye de Fontfroide, Narbonne, en Juillet 2013. [Zie hier desgewenst het hele concert van 1:45:50]
Johann Rosenmüller: Sonata Decima à 5 in F Major
Ensemble Masques o.l.v. Olivier Fortin
Johann Rosenmüller, 'O felicissimus paradysi aspectus'
Geistliches Konzert für Sopran, Trompete und Orgel, b.c.
Sonja Adam, Sopran
Joachim Lobe, Barocktrompete
Bettina Lobe, Cello
Susanne Bornholdt, Orgel
Konzert am 2.Juni 2012 in Aumühle bei Hamburg