Ronald Dworkin (1931-2013) over religie zonder God, of religieus atheïsme

Het laatste boek van deze Amerikaanse rechts- en politiek filosoof, vooral bekend om zijn aanvullingen op de rechtvaardigheidstheorieën van John Rawls [zie daarover elders, b.v. en.wiki of nl.wiki], verscheen deze maand; en daarin bleek hij zich met religie te hebben beziggehouden. Het boek ontstond uit een drietal Einstein Lectures, die hij in december 2011 aan de Universiteit van Bern, Zwitserland, had gegeven [cf de video's en audio's]:

Ronald Dworkin, Religion without God. Harvard University Press, October 2013 - 192 pages
books.google

De uitgever:

"In his last book, Ronald Dworkin addresses questions that men and women have asked through the ages: What is religion and what is God’s place in it? What is death and what is immortality? Based on the 2011 Einstein Lectures, Religion without God is inspired by remarks Einstein made that if religion consists of awe toward mysteries which “manifest themselves in the highest wisdom and the most radiant beauty, and which our dull faculties can comprehend only in the most primitive forms,” then, he, Einstein, was a religious person.

Dworkin joins Einstein’s sense of cosmic mystery and beauty to the claim that value is objective, independent of mind, and immanent in the world. He rejects the metaphysics of naturalism—that nothing is real except what can be studied by the natural sciences. Belief in God is one manifestation of this deeper worldview, but not the only one. The conviction that God underwrites value presupposes a prior commitment to the independent reality of that value—a commitment that is available to nonbelievers as well. So theists share a commitment with some atheists that is more fundamental than what divides them. Freedom of religion should flow not from a respect for belief in God but from the right to ethical independence.

Dworkin hoped that this short book would contribute to rational conversation and the softening of religious fear and hatred. Religion without God is the work of a humanist who recognized both the possibilities and limitations of humanity." [HUP]

Om Spinoza kan je uiteraard niet heen
Spinoza komt in 't boek aan bod, maar Dworkin is geen Spinozist. Anders dan de volstrekt naturalistische snit van Spinoza's universum (waarin geen goed en kwaad bestaat: die worden door onszelf in ons eigen en elkaars belang gefabriceerd: daar we pijn willen vermijden en het plezierige/nuttige willen bevorderen), ziet Dworkin in dat universum noodzakelijke en objectieve, onafhankelijk van ons bestaande morele normen als een soort 'feiten' bestaan.

Het eerste hoofdstuk had Dworkin zelf vlak voor zijn dood in februari van dit jaar ingestuurd, en een uittreksel ervan verscheen in april 2013 in The New York Review of Books

Reviews
* Stanley Fish (The New York Times, blog Opiniator)
* James Carroll (The Boston Globe)
* Amelia Thomson-DeVeaux (The American Prospect)
* Scott McLemee (Inside Higher Ed)
* Moshe Halbertal (New Republic)


Reacties

Bespreking van Ronald Dworkin: Religion ohne Gott, Suhrkamp 2014, in Tagplatt van 23 juni 2014.
Schrijft "vom Philosophen Baruch Spinoza, der schrieb: «Gott ist überall, und alles ist Gott.» [zonder mee te delen waar Spinoza dat schreef].

http://www.tagblatt.ch/aktuell/panorama/panorama/Das-religioese-Gefuehl;art253654,3854009