Spinoza - een van de grote religiecritici

Vandaag heeft de Berlijnse Humanistische Pressedienst die onder leiding staat van  dr. Carsten Frerk en plv. dr. Fiona Lorenz in enige webpagina’s religiecritici uit de Oudheid, de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd bijeen gezet.

Ik vermeld hier die van de Nieuwe Tijd. Daarna neem ik het tekstje over Spinoza over.

Giordano Bruno (1548-1600), Baruch Spinoza (1632-1677), Pierre Bayle (1647-1706), Jean Meslier (1664-1729) Voltaire (eigentlich Francois-Marie Arouet) (1694-1778), David Hume (1711-1776), Denis Diderot (1713-1784), Claude-Adrien Helvetius (1715-1771), Paul Thiry D'Holbach (1723-1789), Immanuel Kant (1724-1804), Ludwig Feuerbach (1804-1872), David Friedrich Strauß (1808-1874), Charles Darwin (1809-1882), Michael Bakunin (1814-1876), Karl Marx (1818-1883), Friedrich Engels (1820-1895), Friedrich Nietzsche (1844-1900), Johann Most (1846-1906).

Baruch Spinoza
Während die meisten der hier vorzustellenden Religionskritiker aus christlich geprägten Familien stammten, gilt dies nicht für den niederländischen Philosophen Baruch Spinoza (1632-1677). Er kam aus einer jüdischen Familie, geriet durch Studien in Zweifel an der Religion und wurde von der Synagoge mit einem Bannfluch belegt. Spinozas „Theologisch-politischer Traktat“ von 1670 enthält neben einer grundlegenden Staatslehre auch eine historische Bibelkritik: Das von ihm untersuchte „Alte Testament“ sah Spinoza als Produkt geistiger Tätigkeit des Menschen an, was auch die Widersprüche einiger Berichte zu den Naturgesetzen erkläre. Insofern könne die Bibel nicht in Übereinstimmung mit den Wissenschaften gebracht und als Grundlage für die Herausbildung einer Moral genutzt werden. So müssten sich notwendigerweise Widersprüche zwischen Morallehre und -praxis ergeben. Zahlreiche Vertreter der französischen Aufklärung knüpften an Spinozas Philosophie und Religionskritik an und führten sie weiter.

                                               * * *

Een redelijk treffende samenvatting, behalve dan dat Spinoza (hij snapte zelf ook niet hoe dat kon, hoe 'openbaring' werkte) moest constateren dat in De Bijbel nu juist een treffende moraal van gehoorzaamheid en naastenliefde geleerd werd, een godsdienstpraktijk waarmee de staat z'n voordeel kon doen.

               

BENOIT SPINOSA
Né à Amsterdam l'An 1632. Mort le
21 Février 1677. Agé de 44 ans.

Étienne Fessard (1714-1777) and Pierre Edmé Babel (c. 1720-1775) (engravers) after a painting by Monogrammist AE (fl. 17th century)
dateriung: 1755-1775

Van: Rijksmuseum Amsterdam (inv.nr. RP-P-1959-138).

Op: wikipedia  

Reacties

Dat laatste is niet gemotiveerd en je geeft niet aan waar je het vandaan hebt. Bovendien, waar het in dit bericht om gaat is dat Spinoza internationaal erkend wordt als een van de grote religiecritici! Dat is toch geweldig mooi?! En terecht, want zijn werk was alleen maar gericht op het terugdringen van onwetendheid, vooroordelen, onjuiste ideeen, bijgeloof en dus religie. Zijn uitgangspunt en doel was de verbetering van het verstand, waardoor mensen, in plaats van geloven, begrijpen en gelukkig worden.

Beste Haije, lees ook eens het Theologisch-politiek traktaat. Dat gaat daarover.

Denk jij dan dat ik dat niet gelezen heb?