Spinoza maalde niet om opheffen van banvloek
Op 6 oktober had dagblad Trouw een artikel, waarin opperrabbijn Binyomin Jacobs zei dat vast moest worden gehouden aan Spinoza's ban. Zie hier het blog met links naar dat artikel en mijn commentaar.
Vandaag dient directeur David Wertheim van het Menasseh ben Israel Instituut voor joodse sociaal-wetenschappelijk en cultuurhistorische studies in Trouw van repliek. Zie hier en hier de printversie en eveneens in het vervolg waar ik de tekst heb overgenomen. Ik kan me er geheel in vinden en zie de reactie als goed in de lijn met Spinoza's denken.
Spinoza maalde niet om opheffen van banvloek Filosoof verzette zich tegen beeld van een luisterende, handelende, straffende God
David Wertheim, directeur van het Menasseh ben Israel Instituut voor joodse sociaal-wetenschappelijk en cultuurhistorische studies.
De ban op Spinoza’s werk is al lang niet meer van kracht. Het wordt binnen vrijwel alle geledingen van het jodendom bestudeerd. Zelfs rabbijn Jacobs kent zijn werk en stoort zich dus niet aan het verbod op lezen van Spinoza. Maar ook in Ets Haim, de roemruchte bibliotheek van de Portugees-joodse gemeente in Amsterdam, waar Spinoza’s verbanners ooit hun kennis vandaan haalden, staan de eens zo gevreesde boeken over Spinoza gewoon op de plank.
Vind je dat de ban moet worden opgeven dan moet je nog steeds beantwoorden wie nu dan wel die joodse gemeenschap zou moeten vertegenwoordigen: de liberaal-joodse kerkgenootschappen, de orthodox-joodse kerkgenootschappen, Een Ander Joods Geluid, Leon de Winter, Ajax? Zoals de Israëlische Spinozaexpert Yirmiyahu Yovel al gezegd heeft: mede dankzij Spinoza bestaat er geen coherente joodse gemeenschap meer om de ban op te heffen.
Uit: Trouw, De Verdieping, zaterdag 31 oktober 2009, p. 34

