Spinoza voor junioren - les petits Spinozistes
Spinoza leek zelf weinig met kinderen op te hebben. Van hem is geen uitspraak bekend als: “Laat de kinderen tot mij komen…” Bij hem lezen we, nadat hij zijn mening over de ezel van Buridanus had gegeven, enigszins spottend: “Ik weet ook niet wat ik moet denken van iemand die zich ophangt, en van kinderen, dwazen, krankzinnigen enzovoort.” 2/49s
Ik weet dus niet of Spinoza er veel voor zou voelen om te proberen zijn gedachtegoed aan kinderen over te dragen. Desondanks wordt er, vooral in Frankrijk, alles aan gedaan om jongeren in te wijden in de leer van Spinoza. Wellicht omdat daar veel meer filosofie-onderwijs in het hele onderwijs is geïntegreerd? En de Ethica is immers te zien als “une oeuvre qui a révolutionné la pensée occidentale!” [Paragraaftitel in volgend boek]
Zo bracht Nicolas Cantonnet zijn commentaar Éthique de Spinoza - Préface de la troisième partie sur l'origine et la nature des sentiments. [Volume 5 van Commentaires philosophiques] LePetitPhilosophe.fr, Primento, 2013 - 10 p. – books.google
Plongez-vous dans l'analyse de la préface de la troisième partie sur l’origine et la nature des sentiments dans Éthique de Spinoza pour approfondir votre compréhension de l'œuvre !
Que retenir de la préface de la troisième partie de l'Éthique, l'œuvre qui a révolutionné l’histoire de la philosophie par ses idées novatrices? Retrouvez toutes les subtilités de cet extrait dans un commentaire original et complet pour approfondir votre réflexion sur le livre.
Vous trouverez dans cette fiche :
• Une introduction sur l'œuvre et son auteur
• Une mise en contexte
• L'extrait étudié : Préface de la troisième partie sur l’origine et la nature des sentiments
• L'explication et l'analyse du texte
• Conclusion
Ook de reeks “Intégrales de Philo” richt zich vooral op jongeren en heeft een aan Spinoza gewijd
boek, geselecteerd en toegelicht door André Comte-Sponville & Patrick
Dupouey:
SPINOZA, Ethique (Appendices aux parties I et IV) [Cf.]
Het Belgische Junior College Filosofie (Universiteit Leuven) "wil leerlingen aanspreken die open van geest zijn en op zoek naar een meer diepgaand inzicht in de wereld. De leerlingen worden uitgedaagd tot filosofisch nadenken met Herman De Dijn over Spinoza en vrijheid." Zo luidt de tekst bij deze video [cf.].

