Spinoza's gedachtegoed aanwezig in de Spinoza Hall van de Universiteit Utrecht
De Spinoza Hall is één van de gebouwen op de International Campus Utrecht (ICU) dat dienst doet als onderwijsgebouw voor studenten van de faculteiten Rechtsgeleerdheid, Economie, Bestuur en Organisatie(REBO) en Geesteswetenschappen. [Cf.]
Het pand is in 1912 gebouwd als onderdeel van een kazerne, de plek waar soldaten sliepen: de voormalige Kromhoutkazerne (ook Genie Kazerne). Het ontwerp van Kapitein der Genie P.J. Post van der Steur is nu een rijksmonument. Het was al sinds 1992 in gebruik door de universiteit, maar een grondige renovatie was nodig om het geschikt te maken voor de huidige gebruikers. Dat is de voorbije maanden gebeurd. Met ingang van het nieuwe studiejaar was het alweer in gebruik genomen en daartoe 8 september geopend (cf. twitter), maar a.s dinsdag, 6 oktober, wordt het nog eens officieel feestelijk heropend.
Dat Spinoza méér is dan alleen naamgever aan dit Utrechtse onderwijsgebouw, en dat ook iets van zijn denken is binnengehaald, doet deze Spinoza-blogger deugd.
Er zijn veel glazen wanden gecreëerd. Op het glas van de binnenwanden zijn prints met teksten van Spinoza aangebracht: “om toch privacy te creëren,” volgens de architecten [cf.], maar er warern kennelijk redenen om Spinoza te citeren. De architecten Ewoud Netten (studio RTM, architectuur & onderzoek) en Maria Haag (van Maria Haag architectuur) hebben er een fraai architectonisch ontwerp mee geleverd. Mooi vorm gegeven zijn die teksten in de oude, 17e eeuwse stijl – uitvergrotingen uit de door Israël de Paul voor Spinoza's uitgever Jan Rieuwertsz gedrukte Opera posthuma. Ook een goede keuze is hoe de crayon-gravure van Spinoza die Jean Charles François in 1761-62 vervaardigde, is toegepast.
Ik herken van de foto’s van Rob 't Hart Fotografie die op de website van Maria Haag architectuur geplaatst werden, de volgende teksten (misschien zijn er meer; als u op de fotootjes klikt, komt de grotere versie op haar website in beeld):
Sedulo curavi humanas actiones non ridere, non lugere neque detestari, sed intelligere. [Tractatus Politicus I/4]
Hominibus apprime utile est consuetudines jungere seseque iis vinculis astringere, quibus aptius de se omnibus unum efficiant, et absolute ea agere, quae firmandis amicitiis inserviunt. [Ethica IV/Caput XII]
Homo liber de nulla re minus quam de morte cogitat et ejus sapientia non mortis sed vitae meditatio est. [Ethica IV/67]
At nihilominus sentimus experimurque nos aeternos esse. [Ethica V/XXIIIs]
Toevoeging 20 oktober 2015
Ik kwam vandaag ook nog deze tegen:
Hinc sequitur hominem necessario passionibus esse semper
obnoxium communemque naturae ordinem sequi et eidem parere seseque eidem, quantum rerum natura exigit, accommodare. [Ethica IV/IVc]
Aanvulling 4 december 2016
In deze PDF van MakeCover Restyle Solutions: "Glasfolie voor privacy in de Spinozahall Utrecht,"[cf.] staat het volgende te lezen:
“Op de glazen wanden van de werkgroepruimten en collegezalen zijn prints aangebracht met stellingen van Spinoza. De prints tonen in facsimile de oorspronkelijke Latijnse teksten, naast moderne vertalingen in een strakke drukletter. “Hiermee refereren we uiteraard naar Spinoza, maar het is ook een verwijzing naar hoe oud en nieuw prachtig samengaan en hoe het oude nog steeds actueel kan zijn”, aldus Netten. De teksten werden gekozen in samenwerking met prof. dr. Piet Steenbakkers, universitair hoofddocent aan de faculteit Geesteswetenschappen, die is gespecialiseerd in Spinoza. Ze zijn afkomstig uit originele drukwerken, waarvoor zelfs archieven in Londen en Berlijn werden geraadpleegd. Achter de teksten zijn hier en daar de ogen van Spinoza te ontdekken die in de onderwijsruimten ‘meekijken’. Op een wand op de begane grond is bovendien een groot portret van Spinoza aangebracht.”
Op die site kwam ik nog dit raam met deze tekst uit de TTP Caput XX tegen: Finis ergo Reipiblicae revera libertas est



