Spinoza's zgn. oxymorontische denken
Aanleiding voor dit blog is een
recent blog
van de Vlaming Willy Schuermans over het project van de Franse
filosoof Michel Onfray die aan een eigenzinnige geschiedenis van de
filosofie schrijft, door hem genoemd: Contre-histoire de la
philosophie. Er verschenen al 9 delen [het eerste in 2006, het
laatste in 2013 - ook wijdde hij er een reeks cursussen aan die als CD' zijn uitgegeven Cf. fr.wiki]
[
Als leider van de Spinoza Kring Lier is Schuermans uiteraard vooral geïnteresseerd in hoe Onfray over Spinoza schrijft in Tome 3 dat verscheen in 2007 [Cf.] en dat de titel meekreeg Les libertins baroques. Het bestaat uit twee delen, "Les libertains fideistes" en "Les libertains pantheistes" - het laatste hoofdstuk is aan Spinoza gewijd: Spinoza et »Ce qui conduit à la joie« (p. 237 - 273)
Spinoza zou volgens Onfray een eigenzinnige hedonistische filosofie ontwikkelen. En dan citeert Schuermans dit samengevatte portret van Spinoza dat Onfray schetst:
Spinoza's
étrange pensée oxymorique
"Etrange
Spinoza! Son matérialisme sans matière, son Dieu sans
transcendance, son hédonisme sans corps, son épicurisme sans
atomes, son éthique sans morale, sa religion sans dogmes, son
éternité sans arrière-mondes, sa liberté sans libre arbitre, son
désir sans chair, ses vertus sans devoir, voilà une étrange pensée
oxymorique! Donc baroque." [Cf.]
Aan wat daar in het kort aan
typeringen bij elkaar is gezet (God zonder transcendentie; ethiek
zonder moraal en deugd zonder plicht; verlangen zonder vlees etc.)
geeft fraai aan wat blijkbaar als 'normaal denken' wordt gezien. Pas
van daaruit (vanuit dat common sense denken waaraan ook veel filosofen
doen) is het denken van Spinoza oxymorontisch te noemen.
In de
stijlfiguur oxymoron worden twee woorden gecombineerd die
elkaar in hun letterlijke betekenis tegenspreken. Voorbeelden die
wiki geeft: een ongekroonde koning, een oorverdovende stilte, een
exacte schatting. En in blogs noemde ik voorbeelden van combinaties
die kennelijk niet meer als oxymoron gelden: een seculiere jood en
een atheïstische rabbijn.
Spinoza is pas een oxymorontisch denker als we anderen zijn denken laten bepalen. Zelf sprak hij van God, zag hij zich niet als atheïst, voor hem had vrijheid niets met vrije wil te maken, maar met onbelemmerd kunnen volgen van je natuur, en was de ware religie het streven naar adequate=ware kennis.
Beluister desgewenst Michel Onfray - Spinoza l'épicurien - bij France Culture 11 juli 2011
Afbeelding van de 4e DVD verschenen bij Grasset, Paris, met 25 séances Contre-histoire de la philosophie Volume 4: Les ultras des Lumières


Reacties
Oxymorons horen thuis in de letterkunde, niet in de wiskunde of Spinoza's geometrie
Wim Klever 18-01-2014 @ 21:13