Verhuizen Bijbel, Koran en TTP in de Tweede Kamer naar een e-reader?
De website van de Telegraaf heeft het volgende bericht:
wo 17 dec 2014, 05:30
Bijbel en Koran uit de Kamer
Jorn Jonker
De Koran en de Bijbel raken hun prominente plek in de Tweede Kamer kwijt. Kamervoorzitter Van Miltenburg heeft binnenskamers voorgesteld om ze van haar bureau in de vergaderzaal te halen.
Officieel gebeurt dat om ruimte te maken voor een nieuw knoppenpaneel. Bronnen aan het Binnenhof melden dat de voorzitter dat heeft voorgesteld in het presidium, belast met het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer.
De SGP zou zich fel tegen dit plan verzeten omdat het de Bijbel in het parlement wil behouden. De plek van de Koran in de nationale vergaderzaal was echter al langer omstreden. Naast de Bijbel en de Koran zullen ook de andere naslagwerken van haar tafel verdwijnen. Er blijft wel een e-reader liggen.
____________
Bestaat er van de TTP-vertaling bij de Wereldbibliotheek een e-versie?
Zie het blog van 18 sept 2014 "Voorzitter van de Tweede Kamer heeft Spinoza's TTP tussen haar boeken"


Reacties
Het verdwijnen van de boeken krijgt in het komende kerstreces z'n beslag. Er zijn zo'n 30 berichtjes over. In geen daarvan wordt de TTP genoemd. Wel zouden behalve de bijbel en de koran de 'naslagwerken' worden gedigitaliseerd en op de e-reader terecht komen. De TTP zal dan wellicht als naslagwerk bedoeld zijn...
De verwijderde boeken zullen een plek krijgen in de interne bibliotheek van de Tweede Kamer.
Stan Verdult 18-12-2014 @ 18:39
Stan,
Wat mij betreft kunnen bijbel en koran uit de Tweede Kamer verwijderd worden. We leven in een religieus pluriforme samenleving. Religies gronden hun waarden en waarheden op een transcendente God. God heeft via dromen en visioenen gesproken tot de profeten (Christendom) en één profeet (Islam). Dromen en visioenen zijn Spinoza's verbeeldingskennis, 1e kensoort, niet controleerbaar voor de dromer/visionair zelf en niet-controleerbaar voor anderen / toehoorders (TTP1.2-6;2.3). De wil van God is daarmee volslagen onzeker, en voor de leden van een ander geloof zelfs verwerpelijk. Dat betekent dat de overheid van een religieus pluriforme samenleving haar ethiek en wetgeving niet kan gronden op welke godsdienst dan ook. Hooguit kan dat gedaan worden op Spinoza's leerstellingen van het 'Algemeen geldige geloof' (TTP14.10), die voor elke godsdienst gelden. De TTP zou dus kunnen blijven in de Tweede Kamer. Maar dan vallen ongelovigen en boeddhisten buiten de boot. Uiteindelijk lijkt mij een autonome, op mens en mensenrechten gegronde overheid de beste optie. Dit wordt door Paul Cliteur bepleit in zijn boek 'Moreel Esperanto'.
Adrie Hoogendoorn 19-12-2014 @ 13:43
Adrie,
Daar ik het met Spinoza eens ben dat de overheid de uiteindelijke regeling van en controle heeft over de maatschappij, ook de godsdiensten (daarover kan men in de TTP lezen) mogen die boeken wat mij betreft voor het grijpen staan voor het geval iemand zich erop wil beroepen. Maar daar de TTP geen naslagwerk is (alleen wie het rustig en intens bestudeert, kan er wat mee) hoeft wat mij betreft de TTP daar niet (in de weg) te staan - als louter symboliek. Maar dat de TTP in de handbibliotheek van de Tweede Kamer beschikbaar wordt en hopelijk blijft, lijkt me zeer verstandig.
Stan Verdult 19-12-2014 @ 16:07