Voor Historiek.net is "Spinoza, een vrije denker" geslaagd: levendig en boeiend opgezet
Op Historiek.net verscheen vandaag van Paul Prillevitz een recensie van de ilm ‘Spinoza, een vrije denker’ met als titel “Spinoza: een rationalistische mysticus.” Wat die titel met de film te maken heeft wordt niet echt duidelijk - het stuk is slechts deels een recensie van de film, die deels een aanleiding blijkt voor een eigen beschouwing over Spinoza.
Ik haal hier twee alinea’s dit blog binnen:
Spinoza, een vrije denker, is een combinatie van speelfilm, documentaire en animatiefilm inclusief 3D-effecten. Dat levert een bijzonder geheel op. Vaak is dat interessant en geslaagd. Soms kan men echter ook vraagtekens zetten bij de gebruikte animaties en effecten. Wanneer men bijvoorbeeld een levensechte Spinoza, gespeeld door Rowin Prins, door wat nepperige Hollandse steden ziet lopen, doet dat soms wat amateuristisch, would be en kinderlijk aan. Niet iedereen denkt er echter zo over. Er zijn ook veel positieve geluiden over te horen. Hoe men het waardeert is heel persoonlijk. Sommigen zijn er gek van terwijl anderen het helemaal niks vinden.
Over de vormgeving mag men dus twisten bij Spinoza, een vrije denker, maar de inhoud is zeer interessant en boeiend te noemen. Tal van verschillende aspecten en details over het leven van Spinoza worden belicht en besproken. Lutz heeft er een gevarieerde film van gemaakt die blijft boeien tot het einde. Dit is niet evident bij een filosofisch thema dat normaal gezien door veel mensen al gauw als te abstract, te droog en te intellectualistisch gezien wordt. “

Opname voor de film Spinoza. Een vrije denker. Rowin Prins wandelt door het Koninklijk Paleis op de Dam als Spinoza door het in de 17e eeuw gebouwde Amsterdamse Stadhuis.
[Deze foto stond niet als illustratie op Historiek.net, maar werd vandaag getweet door het Koninklijk Paleis. Dit is bedoeld als retweet.]
Ik kan het niet laten ook nog een alinea te citeren waaruit geen of pseudo-begrip van de filosofie van Spinoza spreekt (ik zet het daarom in een wat kleinere letter):
De leer van Spinoza was een voortzetting van het dualisme van de Franse filosoof Descartes. Descrates had voor het eerst de scheiding aangebracht tussen lichaam en geest zoals wij die tegenwoordig nog kennen. De wisselwerking tussen lichaam en geest vond volgens hem plaats in de pijnappelklier. De filosofie van Spinoza is een vervolg op de theorie van Descartes. Spinoza probeerde lichaam en geest weer bij elkaar te krijgen. Volgens hem waren lichaam en geest namelijk identiek. In de visie van Spinoza bestaat er immers een basale, neutrale substantie die niet fysiek of mentaal is. Mentale en fysische stoffen zouden beide eigenschappen zijn van deze neutrale substantie. De werkelijkheid kun je om die reden dus zowel van buiten als van binnenuit beschouwen.
Een verhaal over een klok hebben horen luiden, maar niet van de klepel afweten. Dat ga ik hier niet uitleggen.
Voor de hele recensie verwijs ik naar historiek.net
________________-------
Aanvulling zelfde dag
Spinoza Once Again Alive At The Canal - Movie Premiere Spinoza 'A Free Thinker' - /17/2015 Fundatie Voorhoeve

