Zet de SF-auteur Samuel R. Delany ons een "significantly updated Spinoza" voor?

Dit boek heb ik niet gelezen, maar ik maak graag een blog over wat ik erover tegenkwam, want via de hoofdpersoon, Eric Jeffers, blijkt Spinoza uitgebreid aan de orde te komen in

Samuel R. Delany, Through the Valley of the Nest of Spiders. Magnus Books, 2012

Samuel R. Delany woont in New York City, doceert aan de Temple University en schreef meerdere boeken waarvoor hij de William Whitehead Memorial Award ontving voor zijn levenslange bijdrage aan de lesbian and gay literature.

De blurb van Through the Valley of the Nest of Spiders maakt haarscherp duidelijk dat het boek —explicit, poetic, philosophical, and, yes, shocking—propels readers into a gay sexual culture unknown to most urban gay men and women, a network of rural gay relations—with the twist that this one is supported by the homophile Kyle Foundation, started in the early 1980s by a black multi-millionaire, Robert Kyle III, to improve the lives of black gay men. In 2007, days before his seventeenth birthday, Eric Jeffers’ stepfather brings him to live with his mother, who works as a waitress in the foundering tourist town of Diamond Harbor on the Georgia coast. In the local truck stop restroom, on his first day, Eric meets nineteen-year-old Morgan Haskell, as well as half a dozen other gay men who live and work in the area. The boys become a couple, and for the next twenty years labor as garbage men along the coast, sharing their lives and their lovers, learning to negotiate a committed open relationship. For a decade they manage a rural movie theater that shows pornographic films and encourages gay activity among the audience. Finally, they become handymen for a burgeoning lesbian art colony on nearby Gillead Island, as America moves twenty years, forty years, sixty years into a future fascinating, glorious, and — sometimes — terrifying. [Amazon]

Er komt veel zeer expliciet beschreven seks in voor. Zie daarover de reviews van Roger Bellin in de Los Angeles Review of Books die het heeft over Pornotopia [cf.], van Josh Zajdman op Bookslut [cf.] en van Jo Walton die schrijft: "Through the Valley of the Nest of Spiders is as problematic as it brilliant." [cf.] Hier proeven we al iets van Spinoza – het lijkt een allusie op de laatste zin van de Ethica - en inderdaad geven de reviewers al aan dat de hoofdpersoon Spinoza’s Ethica las en bestudeerde. Zo schrijft ook Wikipedia: “There is also a very strong tie to Baruch Spinoza. He is mentioned early in the novel, and in the latter half, Eric is given a copy of Ethica by a character named Mama Grace. Eventually, Eric reads Ethica several times. It shapes and reflects his actions and attitudes.”

Welnu,

Stephen Zepke blijkt een uitvoerige studie te hebben gemaakt van hoeveel en hoe Spinoza aan bod komt in dit boek. Hij plaatste op academia.edu zijn bijdrage die zal worden opgenomen in een boek dat waarschijnlijk nog dit jaar bij Brill zal verschijnen [daar lezen we nog Rodopi, maar dat is per 1.1.2014 overgenomen door Brill]: Brynnar Swenson (Ed.), Immanent Expressions: Literature and the Encounter with Immanence. Amsterdam, Brill, forthcoming 2016. Daarin dus dit hoofdstuk van

Stephen Zepke, "Peace and Love (and Fuck) as the Foundation of the World; Spinoza's Ethics in Samuel Delany's Through the Valley of the Nest of Spiders." [Cf.]

Ik hield even m'n hart vast toen ik bij hem las: "Spinoza says we desire what we judge good, (EIII, P9, Schol.)". Ergens heeft hij het over “a significantly updated 'Spinoza' en over 'nigger faggot Spinoza' ['Nigger flikker Spinoza']. Je krijgt sterk de indruk dat het om een vergaande omkering van de opzet van Spinoza zelf gaat en dat het nagestreefde goede leven precies het intens genieten is van juist het passionele – van dat waarvan Spinoza ons juist wilde helpen om het te beheersen. Hier lijkt dus sprake van een anti-Spinoza. Spinoza’s proposities in de delen 3 en 4 blijken bestudeerd te worden om - via omdraaiing - van hem juist het meest lustvolle ‘goede leven’ te leren.