November - maand van de spiritualiteit en... van Spinoza

Deze maand, door omroepvereniging KRO, dagblad Trouw en Uitgeverij Ten Have uitgeroepen als maand van de spiritualiteit, worden - toevallig? als tegenwicht?- door anderen veel lezingen over Spinoza aangeboden.

De website van de Vereniging Het Spinozahuis onderging afgelopen weekend een bescheiden wijziging. Ik voel me niet geroepen er een recensie aan te wijden. Ik wijs slechts op drie dingen: de namen van de bestuursleden staan nu vermeld, de lijst publicaties is vervallen en een landelijke agenda Spinoza-activiteiten gaat kennelijk vanaf nu bijgehouden worden. (De daarin aangebrachte links werken nog niet, maar dat zal wel verbeterd worden). Deze agenda is in ieder geval een nuttig initiatief.

En dan blijkt dat er in november flink wat Spinoza-lezingen gepland staan. Ik vermeld ze (met enige aanvullingen) eveneens in dit blog.

4 november 2010 sprak in Middelburg Jan Knol over Spinoza's intuïtie [zie dit blog]

9 november 2010 Lezing te Brussel door dr. Tinneke Beeckman: BETEKENIS VAN SPINOZA
Hij zou een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de 'de moderniteit'
10u00 - DE BETEKENIS VAN SPINOZA. Lezing door: Dr. Tinneke Beeckman, wetenschappelijk coördinator van het Centrum voor de Studie van de Verlichting en het Hedendaagse Humanisme, Vrije Universiteit Brussel; postdoctoraal onderzoeker bij het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek. INHOUD: Recente studies onderstrepen het belang van Spinoza (1632-1677) voor de Verlichting. Hij zou een bijzondere bijdrage geleverd hebben aan de 'moderniteit', en dit op een wijze die nog steeds inspirerend is. Waaruit bestaat Spinoza's bijdrage aan de moderniteit? Wat is de essentie van zijn politieke analyse? Welke denkers waren belangrijke inspiratiebronnen? Deze vragen staan centraal in de lezing. Met de steun van de Instelling voor Morele Dienstverlening Brussel, PCMD Brussel
datum: 09 nov, 2010
locatie: Vrije Universiteit Brussel, campus Etterbeek Pleinlaan 2, 1050 Brussel
prijs: 7 EUR UPV-lid/lid Vriendenkring VUB; 1 EUR studenten/VUB-personeel; 8,5 EUR anderen.
Opm.: Op voorhand inschrijven en betalen (indien mogelijk voor 2 november). 02 629 27 50, upv@vub.ac.be met vermelding van code 32, of via de inschrijfknop aldaar. [Méér info]

9 november 2010 in Geraardsbergen (België) door Prof. dr. Jef Van BellingenGodsbeeld van Spinoza

om 20u - HET PANTHEÏSTISCH GODSBEELD VAN SPINOZA door Prof. dr. Jef Van Bellingen, Moraalwetenschappen, Vrije Universiteit Brussel
datum: 09 nov, 2010
locatie: Huis van het Vrije Denken, Markt • 9500 Geraardsbergen
prijs:

Contact: dhr. Laurent Rens, Wijngaardstraat 21 - 9500 Geraardsbergen, T 054 41 20 06, E laurent.rens@skynet.be

In dezelfde reeks: Invloed van sekten op België - Waarom ik bij de loge ben - De Heidenen - De vrouw in de islam – Boeddhisme – Vrijmetselarij - Spiritueel Atheïsme - Vrouwen in de islam - Filosofie van de vrijmetselarij - Multiculturaliteit maleise - Vrouwen in de islamwereld - Vrouw: vrijzinnig humanisme - Brusselse vrijmetselarij - Vrouw in het boeddhisme. [Méér info]

11 november 2010 Leiden Lezing over Spinoza door Huib Kalsbeek

Het Humanistisch Verbond Leiden en omgeving organiseert een lezing over Spinoza door Huib Kalsbeek.

Donderdag 11 november 2010
Tijd: 14.30 - 16.30 uur
Plaats: De Salon, Rapenburg 103, Leiden
Info en aanmelding: www.human.nl

Op de website human.nl is hierover nog iets te vinden.

 

spinozadag2010-klein.jpgZondag 14 november 2010 Amsterdam Spinozadag 2010

SPINOZA EN HET VERSCHIL 13.00 Opening door Ed van Thijn 13.10 Lezing door Piet Steenbakkers 13.30 Lezing door Ahmed Marcouch 14.15 Pauze 14.35 Discussie met de zaal o.l.v. Rob Hartmans 15.20 Slotwoord/column door Rob Hartmans 15.30 Afsluiting tot 16.15 Nazit met een drankje bij de bar van Paradiso Entr’acte Muzikanti Bulgaria Toegang: 12 € (donateurs van de ASK en studenten betalen 8 €) Informatie en reserveringen: www.spinozadag.nl

Tijd: 13:00 - 16:15 uur

Plaats: Paradiso, Weteringschans 6-8, Amsterdam

Amsterdamse Spinoza Kring. Meer info www.spinozadag.nl

 

Woensdag 17 november 2010 Te Huizen Wim Lintsen: Spinoza en de emoties Wim Lintsen vertelt tijdens deze bijeenkomst over Spinoza, de Nederlandse filosoof uit de Gouden eeuw. Spinoza heeft in zijn meesterwerk, de Ethica, een grandioze emotieleer ontwikkeld, die ook vandaag de dag nog steeds actueel is. Wetenschappers als Nico Frijda en Antonio Damasio zijn moderne bewonderaars van zijn ideeën. Spinoza beschrijft de menselijke emoties op een deterministische wijze. Het zijn natuurkrachten die ons heen en weer slingeren. Dat geldt niet alleen voor het lichaam maar ook voor de geest.

Volgens Spinoza lopen geestelijke en lichamelijke processen volstrekt parallel aan elkaar. Deze dubbele aspect-benadering blijkt als een vruchtbare werkhypothese te functioneren in het moderne emotieonderzoek. Dat onderzoek verloopt via twee onafhankelijke sporen. Enerzijds het spoor van de geest, anderzijds het spoor van het lichaam.

De emotieleer van Spinoza levert tevens een verrassende bijdrage aan de discussie over de relatie geest-lichaam. In tegenstelling tot Descartes betoogt Spinoza dat tussen lichaam en geest geen enkele interactie plaatsvindt. Een intrigerende gedachte die de moeite waard is om nader te bekijken. Immers, vandaag de dag blijft de relatie lichaam-geest nog net zo raadselachtig als in de tijd van Spinoza. Wim Linsten zal dit tijdens deze bijeenkomst verder toelichten.

Datum: woensdag 17 november 2010
Tijd: 20.00 uur
Plaats: Aula SG Huizermaat, Monnickskamp 7, Huizen
Toegang: € 7 (leden van vereniging VU-Windesheim en studenten gratis)
Meer informatie en aanmelden: www.protestantshuizen.nl

 

Zaterdag 27 november 2010 Najaarsbijeenkomst Vereniging Het Spinozahuis

Lezingen door Wiep van Bunge over Spinoza en de collegianten en Manfred Lauermann over Von Dunin Borkowski.

Zaterdag 27 november 2010

Tijd: 11.30 - 15.00 uur

Plaats: voormalig Gemeentehuis van Rijnsburg. Burg. Koomansplein 1, Rijnsburg. [Méér info]

 

KH GehoorzaalZondag 28 november 2010  Haarlem Winterlezing Teyler Genootschap door dr. V. Kal Spinoza en de vrijheid - een ernstig misverstand

Spinoza en de vrijheid - een ernstig misverstand. Spreker: Dr V. Kal, Universitair Hoofddocent Wijsbegeerte, Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen, Afdeling Wijsbegeerte.*) Steeds vaker wordt Spinoza genoemd als een vroege pleitbezorger van de moderne vrijheid. Een nieuw standbeeld in het centrum van Amsterdam brengt zijn recente populariteit imposant tot uitdrukking. Het motto op het standbeeld luidt: "Het doel van de staat is de vrijheid". Toch werd de naam Spinoza in de iets oudere filosofie vooral met een vorm van ‘determinisme' (dit is: de onmogelijkheid van een vrije wil) geassocieerd. Bovendien is de staat die hij ontwerpt een opvallend autoritaire staat, vooral als het om de religie gaat. Doorslaggevend is echter nog een heel ander punt: wat kan ‘vrijheid' betekenen bij een auteur die zegt dat "diegene het hoogste recht jegens allen heeft die de hoogste macht heeft"? De vraag is dus: wat verstaat Spinoza onder vrijheid?

Zondag 28 november 2010
Tijd: 13.00 - uur
Plaats: Teylers Museum Spaarne 16 2011 CH Haarlem
Toegang inbegrepen in museumtoegang
T: 023 5160960 E: info@teylersmuseum.nl [Méér info]

*) Hier wat meer over Victor Kal

In maart van dit jaar was Victor Kal spreker bij de Amsterdamse literaire stichting Perdu die aankondigde: "de Amsterdamse filosoof Victor Kal zal de stelling verdedigen dat Spinoza’s werk hopeloos premodern is en bovendien kiemen bevat voor fascistisch denken en zal dit staven met citaten uit zijn geschriften." [Daarover is bij Perdu niets meer te vinden, maar wel op dit blog - wie wat bewaart die heeft wat.]

In een reactie op een andere reactie op dat blog schreef ik:

"Haije, vergeet niet dat het de zgn filosoof Victor Kal uiteindelijk niet om filosofie, maar om de joodse religie gaat. Hij verwijt filosofen (en bovenal Spinoza) dat ze het jodendom geen plaats toekennen. Om de traditionele joodse religie te verdedigen, gaat hij in de aanval tegen Spinoza. Want met Spinoza begon de 'ellende van de moderniteit'. Kal wil de gedachte dat de joden tot een apart volk behoren niet prijsgeven. En dus heeft hij een robbertje te vechten met Spinoza die beargumenteerde dat de mythe van de uitverkiezing die met de theocratie door Mozes was gevestigd, sinds de verspreiding van het joodse volk niet meer geldt - en nooit iets anders dan politiek ingezette verbeelding was. Goed beschouwd wil Kal een eigen plek waar orthodoxe joden openlijk hun wetten en rituelen kunnen beleven, zodat ze niet meer hoeven te leven als marranen van de moderne tijd die hun geloof alleen nog maar stiekem binnen de private sfeer kunnen of durven beleven. Die dingen staan voor hem op het spel - een spel dat in zijn ogen vooral door Spinoza bedorven werd.
Er staat in het wervende tekstje wel dat hij het 'hopeloos premoderne' van Spinoza zal laten zien, maar daarin kan hij niet oprecht zijn, want in zijn hart beschuldigt hij Spinoza er juist van de aartsvader van de moderniteit te zijn. Uiteraard neemt hij het vanuit zijn preoccupaties Jonathan Israel kwalijk dat die Spinoza weer zo in het centrum van de aandacht heeft gebracht.

En wat de 'kiemen voor fascistisch denken' bij Spinoza betreft is voorspelbaar dat hij met de gelijkstelling door Spinoza van macht en recht op te proppen zal komen. Teksten die door wel meer onbelangstellende, laat staan vijandige lezers niet begrepen werden."

Iemand die deze lezing bijwoonde liet mij later weten dat ik wat die laatste veronderstelling betrof ongelijk had. Maar waaruit dan wel de 'kiemen voor fascistisch denken' bij Spinoza bestonden, vernam ik niet. Jammer dat Perdu slechts bij hoge uitzondering een lezing op z'n website te downloaden aanbiedt.