Joshua Parens, "Maimonides and Spinoza" in aantocht
Al enige maanden ging ik af en toe eens kijken op de website van de University of Chicago Press waar het boek voor mei 2012 werd aangekondigd, of de cover er al was. Pas als die gereed stond, wilde ik het verschijnen ervan in een blog signaleren. Dat is nu het geval. Overigens staat er nu dat het boek in juni zal verschijnen.
Joshua Parens, Maimonides and Spinoza. Their Conflicting Views of Human Nature. University of Chicago Press, 2012
[Aanvulling 18 juni 2012. Het boek zal 22 juni uitkomen, maar heden is op books.google de hele inleiding en een deel van het eerste hoofstuk in te zien]
Uit de aankondigingstekst valt op te maken dat een heel andere dan gebruikelijke kijk op Spinoza en Maimonides wordt geboden.
"Until the last century, it was generally agreed that Maimonides was a great defender of Judaism, and Spinoza—as an Enlightenment advocate for secularization—among its key opponents. However, a new scholarly consensus has recently emerged that the teachings of the two philosophers were in fact much closer than was previously thought. In his perceptive new book, Joshua Parens sets out to challenge the now predominant view of Maimonides as a protomodern forerunner to Spinoza—and to show that a chief reason to read Maimonides is in fact to gain distance from our progressively secularized worldview.Turning the focus from Spinoza’s oft-analyzed Theologico-Political Treatise, this book has at its heart a nuanced analysis of his theory of human nature in the Ethics. Viewing this work in contrast to Maimonides’s Guide of the Perplexed, it makes clear that Spinoza can no longer be thought of as the founder of modern Jewish identity, nor should Maimonides be thought of as having paved the way for a modern secular worldview. Maimonides and Spinoza dramatically revises our understanding of both philosophers."
Enige eerdere blogs over Spinoza en Maimonides
7 jan. 2011: Spinoza en Maimonides - slechts een antitheton?
19 mei 2011: Spinoza en engelen
19 sept. 2011: Tjitze Jacobs de Boer (1866 - 1942) over Maimonides en Spinoza
24 nov. 2011: Maimonides in de ramsj
Reacties
Ben hoogst verbaasd over de flaptekst van Joshua Parens' ! Wie beweert thans dat Spinoza zoiets is als de stichter van de moderne Joodse identiteit? Wie heeft ooit gesteld, dat Maimonides zou moeten worden beschouwd als de wegbereider van een modern seculier wereldbeeld? De auteur lijkt mij spoken te bestrijden. Als je Maimonides beschouwt als " a protoforerunner of Spinoza' , kun je dat alleen volhouden als je Spinoza in een totaal verkeerde hoek zet, waar hij niet thuis hoort. En inderdaad, dat doet hij ook: we hebben volgens hem Maimonides nodig om distantie te krijgen van Spinoza's 'secularisme'.
Maimonides was zeker een grote figuur. Maar Inoza ging geen stap te ver toen hij zijn hermeneutiek en daarmee zijn filosofie als zijnde absurd tot ontploffing bracht.
Wim Klever 21-04-2012 @ 21:34
Spinoza was natuurlijk nooit bewust de wegbereider van de moderne Joodse identiteit. Maar velen na hem hebben dat wel zo gezien. De verlichte joden in 18e eeuws Duitsland waaronder Mozes Mendelssohn gebruikten de filosofie van Spinoza terecht of onterecht voor hun zelfbeeld in een verlicht modern Europa. En datzelfde deden de Joodse immigranten vanaf 1900 in Argentinie. (Zie het boek van Miriam van Reijen "Het Argentijnse gezicht van Spinoza")
Het aangekondigde boek lijkt me zeer interessant. Zelf lees ik momenteel het boek van Catherine Chalier "Spinoza Lecteur de Maïmonide" wat vele verschillen tussen M. en S. toont maar toch veel overeenkomsten. Maimonides, een leidend rabbijn, was in de 12e eeuw iemand die de bijbel en de Joodse wetten zoveel mogelijk rationeel dus als filosoof wilde duiden. Zijn boeken zijn aanvankelijk door andere Rabbijnen verboden want te rationeel. Hoewel uiteraard veel verschillen met Spinoza, toch ook raakvlakken: Beide geloven in de intellectuele liefde tot god. Beide geloven in de onveranderlijkheid van de natuurwetten. M. probeert de wonderen in de bijbel zoveel mogelijk te rationaliseren. Steven Nadler zegt ergens dat M. dan wel nooit expliciet leven na de dood ontkent heeft maar dat dit wel impliciet uit zijn teksten te lezen is.
De Argentijnse filosoof Léon Dujovne, die een uit 4 delen bestaand boek over Spinoza heeft geschreven, zegt: "Spinoza kwam de wereld van de filosofie binnen aan de hand van Maimonides"
Het blijft dus boeiend wat dat nieuwe boek gaat zeggen.
Kees Bruijnes 24-04-2012 @ 11:47